لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

«صندوق های مرتبط با شکایاتی ردیف اول، قرنطین خواهند شد»


کمیسیون شکایات انتخاباتی از افزایش میزان شکایات و تخطی های انتخاباتی ردیف اول خبر داده و گفته است که به همین دلیل مصمم اند تا تمامی صندوق ها و مراکز مرتبط به این تخطی ها قرنطین گردند.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون به روز چهارشنبه در یک نشستی در کابل گفت، از میان شکایات رسمی و مستند تا حال 892 مورد شکایات مطابق طرزالعمل این کمیسیون در رده اول قرار گرفته است.

آقای محسنی گفت، احتمال دارد این شکایات پس از بررسی های کمیسیون نتایج انتخابات را متاثر سازد:

« از مجموع شکایات از سراسر افغانستان یعنی از ولایات 892 مورد شکایت نسبت به کاندیدان شورا های ولایتی، ریاست جمهوری و کارمندان کمیسیون انتخابات وجود داشته که در کتگوری الف قرار دارد. در صورتی که رسیده گی ها صورت بگیرد ممکن است که منجربه تغییر در نتایج آرا شود. ما همه مواردی را که در کتگوری الف قرار داشت تصمیم گرفتیم که صندوق ها، مراکز و محلات رای دهی به حالت قرنطین قرار بگیرد. »

آقای محسنی افزود که تلاش ها به منظور تثبیت و قرنطین صندوق ها، مراکز و محلاتی که جز 892 مورد شکایت اند از سوی آنان با جدیت ادامه دارد.

وی می گوید که در تفاهم با کمیسیون مستقل انتخابات جهت رسیده گی و بازگشایی صندوق های قرنطین شده از سوی این کمیسیون هیاتی تعیین خواهد شد.

آقای محسنی گفت که روند بررسی صندوق های قرنطین شده در حضور نماینده گان رسانه ها، نهاد های جامعه مدنی، نماینده گان نامزدان و احزاب سیاسی به گونه شفاف صورت خواهد گرفت.

با آنکه مشارکت مردم در انتخابات 16 حمل در افغانستان خیلی چشمگیر بود اما گزارش های را از انجام تقلب و تخطی های انتخاباتی را نیز به همراه داشت.

به اساس گزارش ها پس از گذشت چند ساعت محدود از باز شدن مراکز و محلات رای دهی، اوراق رای دهی در شماری از این مراکز و محلات تمام شد.

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند که ممکن در بعضی محلات صندوق ها از قبل پر شده باشند.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون می گوید، بر اساس گزارش های که از سوی نهاد های جامعه مدنی در مورد تقلب و تخطی انتخاباتی دریافت کرده اند، فهرست جدیدی را تهیه و در اختیار کمیسیون انتخابات قرارداده اند.

آقای محسنی گفت که این فهرست بر اساس یافته های موسسهء انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، بنیاد انتخابات شفاف و آزاد و همچنان مرکز هماهنگی جامعه مدنی ترتیب شده است:

« امروز لستی را به کمیسیون مستقل انتخابات روان کردیم که شامل 516 موردی است که از راپور این سه نهاد بین المللی و همچنان گزارش هایی را که در مرکز داشتیم و با این متفاوت بود به کمیسیون مستقل انتخابات روان کردیم که باید جز مواردی قرنطین قرار گیرد. »

انتشار گزارش های مربوط به تقلبات انتخاباتی با انتقاد مردم و عکس العمل تعدادی از نامزدان ریاست جمهوری رو برو شده است.

اما مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند، نحوه رسیده گی به این شکایات فقط به اساس اسناد و شواهد موثق صورت خواهد گرفت.

قرار است نتایج ابتدایی انتخابات در چهار ثور و نتیجه نهایی در 24 ثور اعلان شود. نامزد ریاست جمهوری برای برنده شدن در انتخابات به پنجاه جمع یک درصد رای نیاز است.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG