لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

مشکلات عواید در افغانستان در زمانِ نا مناسبِ برملا می شوند


مقام های امریکایی عمیقاَ نگران آن اند که فساد اداری در افغانستان جمع آوری عواید گمرکی این کشور را به تقریباً نصف کاهش می دهد، منبع اصلی عواید افغانستان را خدشه دار می سازد و نگرانی های را برمی انگیزد به طوری که حکومت به منظور رفع کسر و نارسایی بودجه ممکن است مجبور به قطع خدمات مهم شود.

سفارت ایالات متحده در کابل به مقامات در واشنگتن اعلام هشدار کرده که مشکلات عواید در افغانستان در زمانِ نا مناسبِ برملا می شوند.

به اساس گزارش واشنگتن تایمز، مقام های سفارت امریکا در کابل می گویند، در حالی که نیروهای امریکایی تا پایان امسال از افغانستان خارج می شوند و رییس جمهور جدید در افغانستان روی کار می آید، این مشکلات از بی ثباتی بیشتر حکایت می کنند.

به نوشتهء روزنامه، مقام های وزارت امور خارجهء امریکا با ابراز اطمینان گفته اند که حکومت افغانستان قادر خواهد بود تا نیروهای اردو و پولیس ملی خود را در سطح فعلی نگهدارد، قسماً به این دلیل که ایالات متحده و متحدان آن تعهد کرده اند که بخش عمدهء از این فعالیت ها را برای چند سال آینده تمویل خواهند کرد.

اما آنها با صراحت گفته اند که نارسایی پیش بینی شده در بخش جمع آوری عواید می تواند پیامدهای جدیی دیگری در پی داشته باشد.

به نوشتهء واشنگتن تایمز، جارت بلانک، معاون نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که حکومت جدید افغانستان به هدف افزایش عواید و کاهش مصارف مجبور به تصمیم گیری های سیاسی دشوار خواهد بود.

آقای بلانک در اعلامیهء نوشتاری که به واشنگتن تایمز فرستاده گفته است که نارسایی های اخیر در جمع آوری عواید در افغانستان نگران کننده استند و همچنین چندین عامل از جمله کاهش رشد کلی را در اقتصاد منعکس می سازند.

این مقام امریکایی افزوده است که در ماه های اخیر شاهد برخی از اقدامات مقام های افغان به هدف رسیدگی به جمع آوری عواید داخلی بوده اند، اما این مقام گفته است که هنوز به کار بیشتر درین مورد نیاز است.

بلانک افزوده است شکی نیست که فساد اداری یک چالش اساسی در افغانستان به حساب می آید.

در پهلوی این ارزیابی آقای بلانک، سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان که بر مصرف پول های حکومت امریکا در افغانستان نظارت می کند، نیز گزارشی را درین مورد نشر کرده است.

در گزارش جان ساپکو آمده است که تخمین زده می شود که به اندازه نیمی از عواید گمرکی افغانستان به خاطر فساداداری از مسیر اصلی اش منحرف ساخته شده یا این که از دست رفته است.

درین گزارش سرمفتش خاص امریکا برای افغانستان آمده است که بیان ابعاد و تاثیر فساد اداری در بخش عواید گمرکی افغانستان از لحاظ کمیت دشوار است.

واشنگتن تایمز می گوید در حالی که جمع آوری عواید گمرکی توسط ریاست گمرکات افغانستان منجر به جریان عاید از 698 میلیون دلار تا به 1.1 میلیارد دلار، یعنی تقریباً نیمی عاید حکومت افغانستان، می شود، مفتشان افغان و ادارهء امریکایی سیگار به این باورند که این ارقام می توانند به طور بالقوه دو برابر شوند، مشروط برین که فساداداری گسترده یا از میان برود یا این که به طور چشمگیری کاهش یابد.
XS
SM
MD
LG