لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

نور: در مرحله دوم نتایج قسمی، فیصدی بیشتر اعلام می گردد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، اوراق باقی مانده نتایج رایدهی تا روز چهارشنبه به مرکز کمیسیون رسیده و نتایج قسمی آرا در مرحله دوم به زودی اعلام می گردد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نتایج رسیده به مرکز کمیسیون در کابل تحت کار قرار داشته تا داخل سیستم گردد.

آقای نور گفت، در مرحله دوم نتایج قسمی فیصدی بیشتر نتایج آرا اعلام می گردد:

" کمیسیون مستقل انتخابات بالای این کار می کند که هرچه زودتر تمام اوراق نتایج در سیستم پروسس شده و آماده شود تا ما نتایج یک فیصدی دیگر را با مطبوعات و مردم شریک سازیم و در آینده نزدیک بتوانیم یک فیصدی دیگر ارقام را از طریق مطبوعات با مردم شریک بسازیم اما من در مورد زمان دقیق آن چیز گفته نمی توانیم بخاطریکه تمام اعضای کمیسیون باید بالای آن فکر کنند. "

اما آقای نور واضح نساخت که در مرحله دوم اعلام نتایج قسمی چند فیصد نتایج آرا و از کدام ولایات اعلام خواهد شد.

وی گفت تصمیم در این مورد از سوی مسوولان کمیسیون گرفته می شود و در حال حاضر کار بالای آن به شدت ادامه دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات به روز یکشنبه نتایج قسمی ده درصد آرای محلات 26 ولایت را اعلام کرد.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون در این روز گفت، انتظار می رود در مرحله دوم تا پانزده درصد نتایج آرای دیگر را اعلام کنند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید بالای آرای پنجاه محل که شک و تردید وجود داشت بررسی ها و شمارش مجدد آن در حضور داشت ناظرین آغاز شده است.

آقای نور گفت، این محلات به ولایات مختلف افغانستان ارتباط دارد:

" حدود پنجصد محل است که تحت شمارش مجدد قرار گرفته است ما زمانی که این شمارش را انجام میدهیم در آنجا اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی نماینده گان نامزدان و نهادهای جامعه مدنی حضور دارند این یک پروسه است که باید طی شود تمام این موارد با نماینده گان همه بخش ها شریک ساخته می شود. "

در نتیجه اعلام قسمی مرحله اول که ده درصد آرای 26 ولایت خوانده شده عبدالله عبدالله با کسب 9/41 درصد آرا در درجه نخست و اشرف غنی احمدزی با کسب 6/37 درصد آرا در درجه دوم قرار گرفت.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند این نتایج ثابت نبوده قابل تغییر می باشد.

پس از اعلام نتایج قسمی مرحله اول شماری از نامزدان ریاست جمهوری، نهادهای جامعه مدنی، از این کمیسیون خواستند تا آرای تقلبی را جدا کرده و نتایج قسمی بعدی را اعلام کنند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات انتظار می رود نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ چهارم ثور و نتایج نهایی آن به تاریخ بیست و چهارم ثور سال روان اعلام گردد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG