لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

خطیب مسجد جامع برامان هرات توسط افراد مسلح بقتل رسید


افراد مسلح موتر سایکل سوار شام روز گذشته میر فاروق حسینی خطیب مسجد جامع برامان در مرکز شهر هرات و سخنگوی نهادهای دینی در غرب افغانستان را به قتل رسانده و از محل حادثه فرار کرده اند.

آقای حسینی از محدودترین افرادی در ولایت هرات بود که همواره ایران را متهم به دخالت مستقیم در امور افغانستان می کرد.

مقامات امنیتی می گویند، تاکنون معلوم نیست که این حادثه از سوی چی کسانی صورت گرفته اما تحقیقات شان به خاطر گرفتاری عاملان این قضیه آغاز شده است.

میر فاروق حسینی ظاهراً یکی از منتقدین سرسخت ایران و گاهی هم گروه های مخالف مسلح دولت در ولایت هرات بود.

آقای حسینی ایران را متهم به دخالت مستقیم در افغانستان می کرد و بارها تظاهرات های مردمی را علیه حکومت این کشور در ولایت هرات براه انداخت.

اما مقامات پولیس می گویند تا کنون به کدام اسنادی دست نیافته اند که این برنامه از سوی چی کسانی سازماندهی شده است.

سمونوال عبدالرووف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه هرات می گوید آقای حسینی بعد از ادای نماز شام زمانی که می خواست به سوی منزل مسکونی اش برود از سوی دو مرد مسلح موتر سایکل سوار مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و در محل حادثه جان داد.

اوگفت عاملان این رویداد از محل حادثه فرار کرده ولی نیروهای امنیتی تحقیقات شان را به خاطر گرفتاری این افراد آغاز کرده اند.

سید عبدالغفور فرزند بزرگتر آقای حسینی می گوید پدرش همواره از سوی افراد و گروهای مختلف مورد تهدید قرار می گرفت به حدی که این تهدیدات برایش به یک امر عادی تبدیل شده بود.

او گفت این حمله از سوی دشمنان قسم خورده مردم افغانستان طرح ریزی شده است ولی او از کدام آدرس خاص نام نبرد.

یکتن از همسایگان آقای حسینی می گوید او در بیشتر اوقات از دخالت کشورهای همسایه در امور افغانستان انتقاد می کرد.

او ادعا می کند که آقای حسینی از سوی استخبارات ایران به قتل رسیده است ادعای که در موارد دیگری نیز مطرح می شود اما حکومت ایران همواره آن را بی اساس می خواند.

محمد اسماعیل خان معاون اول عبدرب الرسول سیاف یکی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این روند را خطرناک توصیف می کند.

آقای اسماعیل خان از عملکرد نیروهای امنیتی به خاطر آنچه افزایش ترورها از سوی افراد مسلح موتر سایکل سوار در مرکز شهر هرات صورت می گیرد انتقاد کرده و این روند را بی کفایتی نیروهای امنیتی در این ولایت می خواند.

او میر فاروق را حسینی را صدای رسای مردم هرات توصیف کرده و نبود او را یک ضایعه بزرگ قلمداد کرد.

کشته شدن سخنگوی نهادهای دینی در حوزه غرب افغانستان در حالی بازتاب داده می شود که تاکنون کدام فرد یا گروهی مسوولیت این حادثه را بعهده نگرفته است.

این عالم دین چند ماه قبل از کارکرد شماری از تلویزیون های داخلی انتقاد کرد و نشرات آنان را خطرناکتر از حملات انتحای در افغانستان دانست.

با آنکه تاکنون روشن نیست که ترور افراد از سوی مردان مسلح موتر سایکل سوار در مرکز شهر از سوی چی کسانی صورت می گیرد اما چند ماه قبل یک افسر پولیس سرحدی در هرات که نخواست نام آن فاش شود به رادیو آزادی گفت به شواهدی دست یافته است که نشان میدهد در پشت ترورهای هرات، ایران دست دارد.


شاه پور صابر هرات
XS
SM
MD
LG