لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

وزارت دفاع افغانستان اظهارات اخیر رییس سابق ISI را رد کرد


جنرال حمید گل رییس پیشین اداره استخبارات پاکستان
جنرال حمید گل رییس پیشین اداره استخبارات پاکستان
وزارت دفاع افغانستان اظهارات جنرال حمید گل رییس پیشین اداره استخبارات پاکستان را رد کرده که گفته است طالبان بنا برسازش که قبلاً با ایالات متحده امریکا انجام داده بودند در روز برگزاری انتخابات از انجام حملات خودداری کردند.

حمید گل در صحبت با یک رسانه پاکستانی گفته است که طالبان مسلح بخاطر عدم انجام حمله در روز برگزاری انتخابات با ایالات متحده امریکا معامله گری کرده اند. وی هدف از این معامله را برجسته نشان دادن توانایی نیروهای امنیتی افغان خوانده است.

اما وزارت دفاع افغانستان با نشر اعلامیهء این اظهارات را به شدت رد کرده و گفته است که طالبان مسلح و حامیان خارجی شان زیاد تلاش کردند تا روند انتخابات را مختل بسازند اما موفق نشدند.

در عین حال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت هدف این اظهارات رئیس پیشین اداره استخبارات پاکستان برای مردم این کشور از قبل واضح است:

" هر کسی که چنین اظهارات را بیان میدارد ما آن را رد می کنیم آنان باید بر گفته های شان دوباره غور کنند. حمید گل برای تمام مردم افغانستان معلوم است که همواره برضد مردم افغانستان صحبت می کند. باید بگوییم که نیروهای امنیتی ما کاملاً تقویت شده اند و میتوانند امنیت افغانستان را تامین کرده و از مردم خود دفاع کنند. "

جنرال حمید گل رییس پیشین ادارهء استخبارات پاکستان همواره در صحبت با رسانه ها از موقف مخالفان مسلح دولت افغانستان به طور واضح حمایت کرده است. در باره اظهارات این مقام پیشین استخبارات پاکستان مقامات امریکایی تا کنون تبصره نکرده اند.

در ارتباط به این اظهارات، وزارت دفاع افغانستان در اعلامیهء مطبوعاتی اش گفته است که مخالفان مسلح در این انتخابات در مقایسه به انتخابات 2009 میلادی حملات زیادی را انجام دادند اما موفق نشدند تا به روند انتخابات صدمه بزنند.

به اساس این اعلامیه مخالفان مسلح در روز برگزاری انتخابات شش صد و نود حمله را انجام دادند. طالبان مسلح نیز ادعا کرده اند که در این روز بیش از هزار حمله را انجام داده اند.

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که نیروهای امنیتی افغان پس تامین امنیت روز برگزاری انتخابات از سوی ادارات مختلف از داخل و خارج کشور مورد ستایش قرار گرفتند.

به باور آگاهان مسایل سیاسی این مساله سبب شد تا پس از این مردم بر نیروهای امنیتی افغان اعتماد بیشتر کنند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG