لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان ادعای برنده شدن را دارند


عبدالله، عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان با امیدواری گفته اند که در دور اول انتخابات برنده خواهند شد.

دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که انتخابات به دور دوم نخواهد رفت اما یکی از کاندیدان دیگر می گوید که انتخابات روز شنبه احتمالاً به دور دو کشانده خواهد شد.

اشرف غنی احمدزی به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته، مطمین است که از سایر نامزدان پیشی گرفته است و برنده دور اول انتخابات شناخته خواهد شد.

اما او افزوده است که این موضوع با رسیده گی موارد تقلب بستگی دارد.

عبدالله، عبدالله نامزد دیگر ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با این روزنامه امریکایی گفته است که در بسیاری از ولایت ها نامزد پیشتاز است.

آقای عبدالله در پاسخ به این سوال وال ستریت ژورنال که آیا در دور اول انتخابات پنجاه جمع یک درصد آرا را که برای پیروزی در انتخابات شرط است به دست خواهد آورد گفت که این مساله به کمیسیون مستقل انتخابات ارتباط می گیرد اما علاوه کرد که نسبت به دیگران پیش قدم است.

روزنامه به استناد از نتایج مقدماتی که خارج از کمیسیون مستقل انتخابات از سوی برخی از نهاد ها منتشر شده نوشته است که عبدالله، عبدالله و اشرف غنی احمدزی از نامزدان پیشتاز اند و بعد از آنها زلمی رسول بیشترین رای را کسب کرده است.

زلمی رسول که به باور وال ستریت ژورنال از حمایت رییس جمهور کرزی برخورد دار است می گوید که در انتخابات ریاست جمهوری تقلب وسیع صورت گرفته و احتمالاً این انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید تا کنون به نظر نمی رسد که انتخابات ریاست جمهوری به دور دو کشانده شود.


ضیا الحق امرخیل رییس دارالانشای این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، در صورت که چنین هم شود برای راه اندازی دور دوم انتخابات آماده گی دارند.

در صورت که هیچ یک از نامزدان ریاست جمهوری پنجاه جمع یک درصد آرا را در دور اول از آن خود نکنند، دور دوم انتخابات میان دو کاندید که بیشترین رای را به دست آورده اند برگزار می شود.

به گفته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری ظرف سه روز آینده اعلام خواهد شد.

قرار است نتایج ابتدایی این انتخابات در چهارم و نتایج نهایی در بیست و چهارم ثور اعلان گردد.
XS
SM
MD
LG