لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

نتایج قسمی انتخابات بزودی اعلان می شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید به زدوی نتایج قسمی انتخابات را اعلان خواهند کرد.

یک روز پس از برگزاری انتخابات در افغانستان، کمیسیون انتخابات این کشور گفته است که شمارش آرا در محلات رای دهی به پایان رسیده است.

مسوولان در این کمیسیون می گویند که نتایج قسمی انتخابات را به زودی اعلان خواهند کرد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که روند انتقال اوراق نتایج انتخابات از مراکز رای دهی در سی و چهار ولایت کشور به دفتر مرکزی کمیسیون روز دوشنبه رسماً از طریق هوا آغاز می شود.
« روند شمارش آرا در محلات رای دهی به پایان رسیده و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در صدد این است که هر چه زودتر نتایج قسمی را که به اساس فیصدی است از طریق مطبوعات به مردم افغانستان اعلان کند.»

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته اند که قرار است نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ چهارم ثور و نتیجه نهایی در 24 ماه ثور سالجاری، اعلان شود.

به اساس معلومات کمیسیون انتخابات، به روز شنبه شانزدهم حمل بیش از هفت میلیون واجد شرایط رای دهی در کشور برای تعیین رییس جمهور آینده شان در مراکز مختلف در کشور رای دادند.

با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که روند شمارش آرا در حضور داشت ناظرین و مشاهدین به گونه شفاف انجام شده، اما برخی نهاد های ناظر این اظهارات را دقیق نمی دانند.

محمد نعیم ایوب زاده رییس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به رادیو آزادی گفت که در برخی از مراکز رای دهی، آرای مردم دقیق حساب نشده است:
« در روند شمارش آرا بعضی مشکلات وجود داشته است، آرا در بعضی از مراکز شمار نشده است، اما در کل پروسه شمارش آرا خوب بوده، ناظرین ما حضور داشته اند و انشاالله که ما گزارش های مکمل را به دست آوریم و به نظر من پیش داوری کردن در این رابطه اشتباه است.»

برای نظارت از انتخابات و شمارش آرا صد ها ناظر ملی و بین المللی در 34 ولایت کشور، به کار گماشته شده بودند.

با آنکه ساعات پس از برگزاری انتخابات یک تعداد از نامزدان ریاست جمهوری، دعوای پیشتازی را کردند، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است، هر گونه قضاوت پیش از وقت در این ارتباط اشتباه بوده و نامزدان باید منتظر فیصله نهایی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باشند.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG