لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۲

نایبی: شماری از رسانه ها به تعصبات قومی و لسانی دامن می زنند


کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، شماری از رسانه ها خلاف اصول اعلام شده به نفع یک نامزد مشخص تبلیغ می کنند.

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، شماری از رسانه ها در کابل به تعصبات قومی و لسانی دامن می زنند.

مسوولان این کمیسیون به روز دوشنبه حین نشر گزارش سه هفته یی نظارت بر رسانه های این کمیسیون از رسانه های که به این مسایل دامن می زنند نامی نبردند اما از رسانه های نام گرفتند که به نفع نامزدان مشخص ریاست جمهوری تبلیغ می کنند.

عبدالوکیل نایبی یک عضو کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات از رادیو تلویزیون راه فردا، آئینه، دعوت و برخی رسانه های دیگر نام گرفت:

« تعداد از رسانه ها مقررات قانونی را رعایت نمی کنند، بعضی از رسانه ها مانند رادیو تلویزیون های راه فردا، آیینه، دعوت و باتور در جوزجان، شرق در جلال آباد و شماری دیگر به تناسب کمتر نشان دهنده تبعیض آشکار بوده و در صدر بالایی از خبر و برنامه های خویش نامزدان مشخصی را پوشش داده اند، این رسانه های خصوصی روابط مستقیم یا غیر مستقیم را با نامزدیکه آنها تحت پوشش قرار می دادند، داشتند.»

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات از رسانه خواسته بودند که در رابطه به نشر مسایل مربوط انتخابات محتاط باشند.

این کمیسیون از رسانه ها همچنان خواسته شده بود که به همه نامزدان جهت نشر مبارزات انتخاباتی شان وقت مساویانه داده شود.

گفته می شود که تلویزیون راه فردا مربوط به محمد محقق معاون دوم داکتر عبدالله عبدالله، تلویزیون آیینه مربوط عبدالرشید دوستم معاون اول داکتر اشرف غنی احمدزی و تلویزیون دعوت به عبدرب الرسول سیاف نامزد ریاست جمهوری تعلق دارد.

اولین گزارش سه هفته یی کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات نشان می دهد که به طور کل پوشش برنامه های رسانه ها متمرکز به نامزدان ریاست جمهوری خوب بوده است.

در همین حال الهام نادی مسوول رادیو تلویزیون راه فردا در صحبت با رادیو آزادی با رد این ادعا ها گفت، رادیو تلویزیون راه فردا با در نظر داشت منافع ملِی نشرات داشته است:

« چنین چیزی را که کمیسیون محترم رسانه های انتخابات مطرح می کند رد می کنیم و ما کدام مطلب یا چیزی دیگری را نشر نکرده ایم که مبتنی بر تبعیض اقوام و برادر افغان ما باشد و کوشش راه فردا به این بوده که همیشه بر منافع مردم تلاش نماید.»

کمیسیون رسانه های انتخابات از همه رسانه خواست تا در مورد پوشش خبری نامزد های ریاست جمهوری گزارش یک ماههء شان را به این کمیسیون ارایه کنند.

این کمیسیون همچنان گفت که اگر کدام رسانه به تبلیغات به نفع یک نامزد مشخص خود داری نکند با برخورد قانونی آنان مواجه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG