لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

طنین: توافقنامه امنیتی بین افغانستان و امریکا بزودی امضا خواهد شد


ظاهر طنین سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد
ظاهر طنین سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد
سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد می گوید، مطمین است که کابل به زودی موافقتنامهء امنیتی با واشنگتن را امضا می کند.

سخنان ظاهر طنین با آنچه رییس جمهور حامد کرزی روز شنبه به اعضای پارلمان گفته بود، خیلی از هم فاصله دارند.

طنین می گوید، افغانستان به زودی موافقتنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را امضا خواهد کرد اما کرزی گفته است، این موافقتنامه را امضا نمی کند و امریکایی ها می توانند افغانستان را ترک کنند.

موافقتنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن، زمینه را برای حضور سربازان امریکایی فراتر از سال 2014 در افغانستان فراهم می سازد.

ظاهر طنین دیروز گفت: "مردم افغانستان در لویه جرگه نشان دادند که به اهمیت داشتن روابط ستراتیژیک با امریکا، ناتو و جامعهء جهانی، باورمند هستند."

سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد افزود، به همین دلیل باور دارد که موافقتنامهء دوجانبهء امنیتی با ایالات متحده به زودی امضا خواهد شد.

ده کاندید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم گفته اند که در صورت پیروزی شان، به زودی ممکن موافقتنامهء امنیتی افغانستان و ایالات متحده را امضا خواهند کرد.

تا تقریبآ بیست روز دیگر افغانستان شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی خواهد بود، انتخاباتی که عمده ترین مشکل آن نا امنی پنداشته می شود.

طالبان تهدید کرده اند که این انتخابات را مختل خواهند کرد.

یان کوبیش نمایندهء سازمان ملل متحد برای افغانستان، دیروز در شورای امنیت این سازمان گفت، ازین موقف گیری طالبان "عمیقاً نا راحت" شده است. او با آنهم از افغان ها خواست، به پای صندوق های رای بروند.

یان کوبیش به مردم افغانستان گفت، نگذارید اخلال گران و تروریستان شما را از انتخاب سرنوشت و آیندهء تان محروم سازند.

نمایندهء سازمان ملل متحد برای افغانستان همچنان افزود که خشونت های مربوط به انتخابات افغانستان، نسبت به سال های 2009 و 2010 حالا کمتر شده اند.

یان کوبیش از پروسهء صلح افغانستان نیز سخن گفت، اما تصویر واضحی از تلاش های جاری درین زمینه ارایه نکرد.
او گفت، "با وجود ابتکار های اخیر شورای عالی صلح، مسألهء مذاکرات مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان هنوز مبهم است."

کوبیش خواستار ادامهء تلاش های صبورانه درین زمینه شد، تا به گفتهء او در آینده زمینه برای اقدامات رسمی تر فراهم شود، اقداماتی که در آن سازمان ملل متحد باید نقش برجسته تر داشته باشد.

پس ازین سخنان یان کوبیش و ظاهر طنین، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا ماموریت سیاسی این سازمان را برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید کرد.
XS
SM
MD
LG