لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

وحید: امریکا کار ساخت تعدادی از سرکها را ناتمام گذاشته است


احمد شاه وحید معیین وزارت فواید عامه افغانستان
احمد شاه وحید معیین وزارت فواید عامه افغانستان
وزارت فواید عامه افغانستان به این باور است که امریکا به خاطر کمبود بودجه مالی، کار ساخت نزدیک به دوهزار کیلومتر سرک را در ولایات مختلف این کشور ناتمام مانده است.

احمد شاه وحید معیین این وزارت می گوید، این همان سرک های است که قرارداد آن از سوی نظامیان امریکایی و یو اس ای آی دی با شرکت های ساختمانی به امضا رسیده اند.

آقای وحید به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، اگر امریکا هزینهء پیشبرد این پروژه ها را نپردازد، حکومت افغانستان خود در رابطه اقدام خواهد کرد:

« در بسیاری از ولایات افغانستان تعدادی از سرک های که از طرف آیساف و اداره انکشافی ایالات متحده امریکا قرار داد شده بودند، نزدیک به دو سال می شود که کار آنها متوقف شده است، شاید همین موضوع در کابینه حکومت مورد بحث قرار بگیرد و اگر احیاناً از طرف آنها تمویل نمی شود و یا این پروژه ها به حالت عادی گذاشته می شود، طبعاً دولت افغانستان تدابیری را در این قسمت روی دست خواهد گرفت، من فکر می کنم که مسایل امنیتی ربطی به این کار نداشته و مساله بودجه مطرح می باشد.»

وزارت فواید عامه همچنان می گوید که این پروژه های سرکسازی در پکتیا، پکتیکا، نورستان، غزنی، غور، دایکندی و بامیان ناتمام گذاشته شده اند.

به گفته مسوولان این وزارت، با آن که وزیر فواید عامه در سفرش به امریکا این موضوع را با مقامات آن کشور مطرح کرده، اما کدام تعهد قوی را در این ارتباط از جانب آنان به دست نیاورده است.

این وزارت تاکید دارد که وزارت دفاع امریکا کار ساخت 1660 کیلومتر و اداره انکشافی این کشور 305 کیلو متر سرک را در افغانستان نا تکمیل رها کرده اند.

اکثریت این پروژه ها مربوط به سرک های می شوند که ولسوالی ها را با مراکز ولایات وصل می کنند.

از سوی دیگر مسوولان دفتر اداره بین المللی کمک های انکشافی امریکا در کابل این ادعا وزارت فواید عامه را بی اساس خوانده اند.

این اداره به رادیو آزادی گفته است که علاوه بر شهر های گردیز و خوست که هم اکنون کار بالای چند پروژه سرک سازی جریان دارد، در برخی ولایت دیگر پروژه های سرکسازی را به اتمام رسانیده اند.

در اعلامیه آمده است که اداره بین المللی انکشافی امریکا از سال 2002 میلادی به این طرف دو هزار و یک صد کیلومتر سرک را در افغانستان قیرریزی کرده است.

تا حالا وزارت دفاع امریکا در این باره اظهار نظر نکرده است.

در دوازده سال گذشته در ولایات مختلف افغانستان به شمول سرک های حلقه وی صد ها کیلومتر سرک ساخته شده، اما مردم همواره به خاطر غیر معیاری بودن و کیفیت پایین مواد استفاده شده در این سرک ها شکایت کرده اند.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG