لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

گلالی: زنان افغان خواهان آتش بس و تامین صلح در کشور اند


مسوولان شورای عالی صلح افغانستان امضای دوصد پنجاه هزار زن را از سراسر کشور جمع آوری کرده که می خواهند صدای شان را در مورد صلح به تمام جناح های درگیر جنگ برسانند.

این دو صد و پنجاه هزار زن افغان به این هدف امضا کرده اند، تا از حکومت، مخالفان مسلح و جامعه بین المللی بخواهند که بخاطر تامین صلح اقدامات جدی نمایند.

گلالی نور صافی یک عضو شورای عالی صلح در کنفرانس ( صدای زنان افغان برای صلح و آتش بس ) به روز شنبه در کابل گفت، این امضا ها را از تمام ولایات افغانستان جمع آوری کرده اند.

خانم گلالی می گوید، زنان افغان خواهان آتش بس و آمدن صلح در کشور شان هستند:

« برای صلح و آتش بس کمپاین سراسری صدای زن افغان به ابتکار اعضای زن در شورای عالی صلح، فعالان جامعه مدنی، جوانان، شبکه زنان و مردم آغاز و راه اندازی گردید.
صدای زنان افغان بخاطر صلح و آتش بس یک حرکت سراسری است که از حکومت افغانستان، مخالفان مسلح و جامعه بین المللی تقاضا می کند تا به جنگ و خشونت نقطه پایان بگذارند.»


وی می گوید، در جمع آوری این تعداد امضا ها مسوولان ولایتی، اعضای جامعه مدنی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، جوانان، برخی شبکه ها و نهاد های زنان آنان را همکاری کرده اند.

خانم گلالی می گوید، این امضا ها در سه کاپی به رییس جمهور کرزی، مخالفین مسلح و به سازمان ملل متحد فرستاده می شود.

مسوولان شورای عالی صلح می گویند این دوصد و پنجاه هزار زن که امضا کرده اند به گونه مشخص از مخالفان مسلح می خواهند تا جنگ را کنار گذاشته و با دولت افغانستان صلح نمایند.

دیوار های تالار کنفرانس به روز شنبه با کاغذ های پوشانیده شده بود که زنان در آن امضا کرده بودند.

در این کاغذ ها برخی زنان بجای امضا نشان شصت شان را گذاشته بودند.

از سوی هم داکتر رنگین داد فرسپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان در این کنفرانس نقش زنان را در جهت آوردن صلح در کشور مهم خواند.

آقای سپنتا می گوید، هر کسیکه خواهان آوردن صلح در این کشور است باید در قدم اول قانون اساسی را قبول داشته باشد:

« هر کسیکه می خواهد بخاطر صلح چه حکومت فعلی و چه حکومت آینده چیزی بنام تداوم دولت ها و تداوم تعهد دولت ها وجود دارد اصل صلح خواهی ادامه خواهد یافت، ولی اگر کسانی بخواهند قانون اساسی افغانستان را تغییر بدهند پیش شرط را صلح بسازد چنین کاری صورت نخواهد گرفت و از حقوق، دستاورد های دیموکراتیک خود و بخصوص هر آنچه که مربوط به حقوق زنان می شود هیچ نوع تعویض نخواهیم داد.»

آقای سپنتا همچنان گفت، صلح تنها به اثر تلاش های حکومت تامین شده نمی تواند، بلکه نیاز است تا تمام مردم برای آوردن صلح تلاش های جدی را انجام بدهند.

در این کنفرانس صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح نیز نقش زنان را در آوردن صلح مهم خواند.

وی دستاورد های حکومت را در قسمت صلح خوب توصیف کرده و ابراز امیدواری کرد تا حکومت آینده نیز در این زمینه کار های بیشتر انجام بدهد.
XS
SM
MD
LG