لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

عظیمی: حملهء ولایت کنر در بیرون از کشور پلان گذاری شده بود


جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
وزارت های دفاع و داخلهء افغانستان این ادعای والی کنر را رد می کنند که گفته است سه سرباز اردوی ملی در حملهء شب یکشنبه بر دو پوستهء اردوی ملی در این ولایت دست داشتند.

به گفتهء مسوولان در وزارت های دفاع و داخلهء افغانستان حمله بر پوسته های اردوی ملی در ولایت کنر توسط صد ها مخالف مسلح صورت گرفته است که از آن طرف سرحد وارد افغانستان شده بودند.

جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت داخله گفت که این یک حملهء بزرگ پلان شده توسط دشمنان مردم افغانستان بود:

« صد ها دهشت افگن داخلی و خارجی از بیرون مرز داخل افغانستان می شوند، در یک پلانی که بسیار دقیق از طرف بیرونی ها پلان گذاری شده بود بالای دو پوسته غازی آباد ما حمله شود، حمله به حد شدید بوده که از سلاح توپ های 82 ملی متری، 75 ملی متری هاوان های 82 و دیگر سلاح ها استفاده می کنند، جنگ شدید صورت می گیرد که چهار ساعت طول می کشد و 21 تن از منسوبین اردوی ملی به درجه شهادت نایل می آیند.»

به اساس گزارش ها در حملهء مخالفان مسلح بر دو پوستهء نیرو های اردوی ملی در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر ناوقت شب یکشنبه 21 سرباز کشته سه سرباز زخمی و پنج تن دیگر شان نا پدید شدند.

از سوی هم سخنگوی وزارت دفاع افغانستان این ادعای والی کنر را رد می کند که گفته است سربازان اردوی ملی در این حمله دست داشتند.

جنرال ظاهر عظیمی می گوید که مقامات ملکی در جریان مسایل نظامی نیستند و نباید در این خصوص بدون مشوره با آنان اظهار نظر بکنند.

آقای عظیمی به تمام والی ها و سخنگویان آنان هشدار داد که اگر در آینده بدون مشورهء آنان در رابطه به چنین مسایل صحبت بکنند با برخورد قانونی روبرو خواهند شد.

از سوی دیگر صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می گوید که در نتیجهء عملیات نیرو های افغان ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار از تصرف مخالفان مسلح خارج شده است:
« از سه روز بدین سو نیروهای امنیتی افغانستان عملیات های خاص را آغاز کرده اند، بزرگترین پیشرفت ما در این عملیات ها جا به جا کردن ولسوال جدید ولسوالی حصارک است. حصارک از وجود مخالفین پاکسازی شده است.»

این بار اول نیست که مخالفان مسلح پوسته های نیرو های امنیتی افغان را مورد حمله قرار می دهند. پیش از این هم مراکز سربازان افغان شاهد حملات مخالفان مسلح در بخش های مختلف افغانستان بوده اند.

آگاهان باور دارند که در عقب چنین حملات دست استخبارات منطقه شامل است.

آنان تاکید دارند که برای جلوگیری از این گونه حملات در آینده نیاز است تا نهاد های کشفی و استخباراتی کشور بیشتر مجهز و تقویت شوند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG