لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

محمد شفیق گل آغا شیرزی و هدایت امین ارسلا ایتلاف کردند


برای اولین بار ایتلافی از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان ایجاد گردید.

این ایتلاف از سوی هدایت امین ارسلا و محمد شفیق گل آغا شیرزی دو تن از این نامزدان به میان آمده است.

هدایت امین ارسلا روز دوشنبه به هنگام اعلام این ایتلاف در کابل گفت، تا هنوز وی و آقای شیرزی تصمیم نگرفته اند که کدام آنان به نفع یک دیگر کنار می روند.

اما وی افزود، هدف از ایجاد این ایتلاف نجات کشور از بازی های سیاسی می باشد:

« ما با هم ایتلاف کرده ایم تا یکجا کار کنیم و دیگر دوستان هم با ما یکجا می شوند، ما همه یکجا حرکت می کنیم و بعداً چیزیکه خداوند بخواهد همان طور فیصله خواهیم کرد، هدف این است که کشور را از بدبختی ها و بازی های سیاسی نجات دهیم و این بازی ها باید پایان یابند.»

آقای ارسلا همچنان گزارش های را رد کرد که گویا وی به نفع کدام نامزد از نامزدی اش منصرف می شود.

به گفتهء وی برخی حلقات در ریاست جمهوری افغانستان تلاش می کنند تا در انتخابات پیش رو مداخله کنند و این کار سبب بی ثباتی در کشور می شود.

وی افزود که تلاش های جریان دارند تا ریاست جمهوری افغانستان مربوط به یک قوم یا خانواده گردد و یک جرگه نیز در همین خصوص ایجاد گردیده است.

ظاهراً اشارهء آقای ارسلا به جرگهء می باشد که در آن ریاست جمهوری افغانستان تلاش دارد تا قیوم کرزی و زلمی رسول را یکجا سازد.

یک تن از اعضای این جرگه به رادیو آزادی گفت که رییس جمهور کرزی فیصلهء آنان را رد کرده که گویا زلمی رسول از نامزدی اش به نفع قیوم کرزی بگذرد.

اما حامد کرزی رییس جمهور افغانستان همواره تاکید کرده که از هیچ نامزدی در انتخابات آینده حمایت نخواهد کرد.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، در صورتی که نامزدان ریاست جمهوری با هم ایتلاف می کنند باید این کمیسیون را رسماً در جریان بگذارند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون در مورد گفت:

« ما مطابق به اصول با کاندیدان رفتار می کنیم و این مربوط خود آنها می شود که چه تصمیم می گیرند و چه کار می کنند، ولی تا زمانیکه یک کاندید به شکل کتبی از ایتلاف خویش اطلاع ندهد، بر ما هیچ گونه اعتباری ندارد و اگر کدام کاندیدی به نفع کاندیدی دیگری منصرف می شود یا ایتلاف می کند و برای ما اطلاع می دهد و رای که از مردم به دست می آورند او باطل حساب می شود.»

قبل از این نیز گزارش های پخش شدند که احتمال می رود تعدادی از نامزدان ریاست جمهوری از نامزدی شان به نفع زلمی رسول کنار می روند.

اما محمد شفیق گل آغا شیرزی و سردار محمد نادر نعیم دو تن از نامزدان ریاست جمهوری گفتند که آنها به مبارزات انتخاباتی شان ادامه داده و به نفع هیچ نامزدی منصرف نخواهند شد.

لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG