لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

مقامات امریکایی در مورد آینده حضور شان در افغانستان بحث دارند


در حالی که ایالات متحده از تاخیر امضای موافقتنامه امنیتی توسط رییس جمهور کرزی به ستوه آمده است رییس جمهور امریکا بارک اوباما مقامات نظامی و سیاسی و سابقه داران اداری امریکا را در قصر سفید جمع نمود تا در مورد آینده حضور قوای امریکا در افغانستان بحث نماید.

سخنگوی قصر سفید جی کارنی در مورد ضرورت امضای فوری این موافقتنامه به خبرنگاران گفت:
« به عقیده من بسیار واضح است که این موافقتنامه که با اخلاص و نیت نیک در مورد آن بحث صورت گرفته بود، باید بسیار زود امضا شود. لویه جرگه این موافقتنامه را تصدیق کرد و ما از مدت زمانی از حکومت افغانستان می خواهیم که این موافقتنامه را هم اکنون امضا کند. »

در اجلاسی که در قصر سفید بین رییس جمهور اوباما و مقامات نظامی و سیاسی امریکا صورت گرفت تمام گزینه ها در مورد آینده حضور قوای امریکا در افغانستان مورد بررسی قرار گرفت. یکی از گزینه ها خروج کامل قوای امریکا از افغانستان می باشد.

چنین مفکوره وجود دارد که مقامات نظامی امریکا طرفدار حضور قوا در افغانستان می باشند ولی بعضی از سیاستمداران می خواهند که تمام قوای امریکا افغانستان را ترک نمایند.

روزنامه نیویارک تایمز از قول بعضی مقامات نظامی امریکا نوشته است که اکنون می گویند آنها چندان میل به باقی ماندن در افغانستان ندارند.

اما روزنامه نیویارک تایمز از قول تحلیلگران نوشته است که این سخنان مقامات نظامی و سیاسی امریکا که گویا نمی خواهند قوای این کشور در افغانستان حضور داشته باشد، قسماً ظاهری می باشد زیرا آنها همه اهمیت حضور قوای امریکا را در افغانستان برای امنیت ملی کشورشان درک می کنند.

یک سخنگوی قصر سفید لورا لوکس مگ نیوسن اظهار داشت که رییس جمهور اوباما یک ملاقات مثمر با مقامات نظامی و سیاسی کشورش داشت.

در بین کسانی که در قصر سفید جمع شده بودند قوماندان عمومی قوای بین المللی در افغانستان جنرال جوزف دانفورد، وزیر دفاع امریکا چک هیگل، لوی درستیز قوای مشترک امریکا جنرال مارتین دمپسی و دیگر افسران نظامی و مقامات قصر سفید اشتراک داشتند.

مگ نیوسن اظهار داشت رییس جمهور اوباما می خواهد نظریات مقامات نظامی، استخباراتی، همچنان دپلومات ها و متخصصین را جمع کند و بعد در مورد حضور قوای این کشور در افغانستان بعد از سال 2014 تصمیم بگیرد.
XS
SM
MD
LG