لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۶

آیا ایران برای کابل یک انتخاب درست و به جاست؟


در حالیکه در مورد آینده نیرو های امریکایی در افغانستان از گزینه صفر یاد آوری می شود، سفر اخیر رییس جمهور کرزی به ایران و مطرح شدن پیمان شراکت درازمدت با تهران، نشان می دهد که کابل روی همین انتخاب غور می کند.

تا حالا رییس جمهور کرزی در برابر فشار های امریکا برای امضاء توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن مقاومت کرده است.

امریکا هم به این باور است که امضای توافقنامه امنیتی در یک فرصت زود، برای امنیت افغانستان مهم است اما در این خصوص بیشتر به خواسته های حامد کرزی توجه نکرده است.

شاید تهران بتواند در امور اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تلاش های صلح افغانستان، نقش مهم داشته باشید. اما آیا ایران برای کابل یک انتخاب درست و به جاست؟

گرامی سمیت یکی از ناظرین گروه بین المللی بحران در کابل می گوید: زمانیکه مساله امنیت افغانستان مطرح می شود، تهران امتیاز های را به کابل داده نمی تواند که امریکا در بدل امضای توافقنامه امنیتی برای افغانستان می دهد.

بر اساس این سند، ایالات متحده برای افغانستان هزاران مربی نظامی می فرستد تا نیرو های امنیتی افغان را آموزش دهند.

به همین ترتیب، ایالات متحده تا سال 2024 میلادی در بخش های ملکی و نظامی، میلیارد ها دالر با افغانستان کمک خواهد کرد.

اما گرامی سمیت می گوید: ایران می تواند در دراز مدت در رشد اقتصادی و همچنان گفتگو های صلح با طالبان همکاری کند:

« ایران بیشتر از امریکا، منافع خود را در وضعیت اقتصادی و امنیتی افغانستان خواهد دید، اینکه رییس جمهور کرزی می خواهد با همسایه خود روابط نزدیک داشته باشد، قابل درک است.»

ریاست جمهوری افغانستان می گوید: حامد کرزی در جریان سفرش به ایران، در باره امضای پیمان همه جانبه دوستی و همکاری میان کابل و تهران گفتگو کرده است.

سازمان ملل متحد تخمین می کند که حدود دو میلیون مهاجر غیر قانونی افغان در ایران زنده گی می کنند.

تهران همچنان نگرانی دارد که در صورت بی ثباتی در افغانستان پس از سال 2014 میلادی، فشار مهاجرین غیر قانونی بر ایران بیشتر خواهد شد.

قاچاق مواد مخدر از افغانستان، مسالهء دیگری است که نگرانی حکومت ایران را افزایش داده می تواند.

بر اساس برخی گزارش ها، رییس جمهور کرزی در سفر اخیرش به ایران، روی تمامی مسایلی که باعث نگرانی و فشار ها بالای این کشور می شود، با مقام های ایرانی گفتگو کرده است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم از موضع شدید رییس جمهور کرزی در خصوص توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن حمایت کرده است.

عمر صمد سفیر سابق افغانستان در فرانسه و کانادا به رادیو آزادی گفت: افغانستان زمان زیادی را در بحران سپری کرده و حالا تلاش می کند تا یک مثال همسایه گی خوب را تجربه کند.

اما میشل کوگیلمن یکی از ناظرین مرکز بین المللی موسوم به وودرو ویلسن “Woodrow Wilson” که در واشنگتن مستقر است، می گوید که امریکا بالای ایران اعتماد ندارد، بناءً گسترش نقش درازمدت ایران در افغانستان، برای ایالات متحده احساسی خوبی نمی دهد:

« با آن که روابط دو جانبه ایران و امریکا در این روز ها گرم شده است، باز هم خیلی زود است. این یک رابطه خیلی حساس است و من فکر نمی کنم که ایالات متحده در درازمدت، خیلی به آشتی با ایران راحت باشد، با آنکه همه چیز در حال حاضر خوب به نظر می رسد.»

رییس جمهور کرزی در حالی به تهران رفت که در همان روز وزیر دفاع امریکا در کابل بود.

این مساله هم سوالاتی زیادی را نزد برخی ناظرین سیاسی در خصوص آینده روابط کابل و واشنگتن مطرح کرده است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران گفته که توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن در درازمدت به نفع افغانستان نیست و تمام منطقه را بی ثبات می سازد.

روحانی همچنان از افغانستان خواسته تا این سند با امریکا را رد کند.
XS
SM
MD
LG