لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

جوزجان: یک جوان 22 ساله به اتهام نکاح با دختر 7 ساله دستگیر شد


پولیس ولایت جوزجان یک جوان 22 ساله را به اتهام عقد نکاح با یک دختر 7 ساله بازداشت نمود. این جوان با دادن 150 هزار افغانی به پدر این دختر یک سال قبل با وی نکاه نموده است.

مدیر مبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امنیه ولایت جوزجان می گوید بر مبنای شکایت مادر یک دختر 7 ساله آنها موضوع را پیگیری کرده یک جوان 22 ساله را که اسدالله نام دارد و باشنده شهر شبرغان است بازداشت نموده اند.

عبدالمالک ممنون مدیر مبارزه با جرایم جنایی جوزجان می گوید قضیه این دختر به څارنوالی فرستاده شده تا در آنجا به قضیه طبق قانون رسیده گی شود:

« یک سال قبل اسامی رمضان باشنده شهر شبرغان که یک دختر خورد سن خود را بنام فیروزه به اسامی اسدالله جبراً نکاح می بندد. از طرف شوهرش همبستر نیز شده اند. پولیس عاملین را دستگیر کرده که این نکاه مخالف قانون اساسی افغانستان و شریعت غرای محمدی است. فاعلین قضیه رسماً به څارنوالی معرفی شده است. »

مغفرت صمیمی رییس سازمان حقوق بشر ولایات جوزجان، سرپل و فاریاب می گوید در قسمت این قضیه نباید کوتاهی صورت گیرد:
« باید به کسانیکه نکاح بسته کرده اند و یا به حق از این دختر خورد سن جبر نموده اند جزای سنگین داده شود. این کار که انجام یافته یک کار غیر انسانی وغیر اسلامی است. »

در همین حال رمضان پدر فیروزه می گوید او از دست ناداری و تنگدستی مجبور شده بود تا دختر 7 ساله اش را بفروشد. رمضان به رادیو آزادی گفت که او یک دختر 5 سالهء دیگرش را بنام اسماء نیز فروخته است:

« ما از درزاب به شبرغان آمدیم گشنه بودیم، قرض دار بودیم، بی سرپناه بودیم از این سبب دو دختر خود را فروختیم. اما من نگفته بودم که به خوردی دختر خود را می دهم. ولی به زور از نزد من گرفتند. حالا بسیار پریشان هستم. »

مسوولان دفتر سازمان حقوق بشر در جوزجان می گویند، خشونت علیه زنان و دختران که شامل موضوعات ازدواج های اجباری، فرار از منزل، لت و کوب و سایر مسایل می شود در این ولایت روبه افرایش است.

سال گذشته نیز 86 واقعه خشونت علیه زنان در این ولایت ثبت شده بود. در حالی که در هشت ماه سال روان این واقعات از 130 مورد تجاوز می کند.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG