لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

هندرا: پروسه صلح بدون حضور زنان افغان به موفقیت نمی انجامد


کنفرانس بین المللی زیر نام زنان، صلح و امنیت به هدف افزایش نقش زنان افغان در پروسهء صلح و تامین ثبات در افغانستان، امروز شنبه در کابل برگزار شد.

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در کنفرانس بین المللی تحت نام زنان، صلح و امنیت، هشدار داد که پروسه صلح افغانستان بدون حضور زنان و جوانان این کشور، به موفقیت نمی انجامد.

این کنفرانس که به روز شنبه به هدف افزایش نقش زنان در پروسه صلح و دیگر عرصه های سیاسی کشور در کابل برگزار شده بود، یک تعداد نمایندگان کشور های خارجی نیز اشتراک داشتند.

جان هندرا معاون سرمنشی ملل متحد در امور پالیسی و برنامه گفت که نقش زنان در پروسهء صلح افغانستان باید از طریق مشوره دهی گروه های مختلف در این کشور مورد بررسی قرار گیرد:

« تلاش های زنان افغان برای بدست آوردن صلح و ثبات در افغانستان را نمی توان از تلاش های سایر مردم افغانستان جدا ساخت، اگر تلاش های زنان در این راستا ناکام شود، در مجموع تلاش های افغانستان ناکام می شود پس باید با هم یکجا برای پروسه صلح کار کرد.
بخش جندر سازمان ملل متحد افتخار دارد که از سال های بسیار طولانی با حکومت افغانستان در بخش حمایت از زنان و تطبیق پلان تحت نام پلان برای عمل که بیشتر زنان را تحت پوشش قرار می دهد، کار می کند.»


آقای هندرا با تاکید برای دادن سهم بیشتر به زنان در پروسهء صلح افغانستان گفت: باید صلح در این کشور تامین شود و به گفته وی، سازمان ملل متحد حکومت این کشور را در این راستا همکاری می کند.

این کنفرانس یک روزه که از سوی وزارت خارجهء افغانستان به اشتراک نماینده گان کشور های مختلف برگزار شد، هدف آن کسب تجارب از کشور های بود که جنگ و نقش زنان در پروسه صلح را تجربه کرده اند.

مسوولان شورای عالی صلح و مقام های وزارت امور زنان افغانستان نیز در این کنفرانس حضور داشتند و هر یک روی نقش زنان در روند گفتگو های صلح تاکید کردند.

در عین حال وزارت خارجهء افغانستان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این چنین کنفرانس ها در قسمت افزایش مشارکت زنان برای ایجاد صلح و ثبات در کشور کمک کند.

برگزاری این کنفرانس بین المللی بخشی از تلاش های حکومت برای کامیابی پروسه صلح خوانده شد، پروسهء که از چهار سال به این طرف شورای عالی صلح در تلاش موفقیت اش است.

مسوولان این شورا می گویند، در ساختار شورای عالی صلح به تعداد از زنان سهم داده اند و ادعا دارند که در تمام مجالس با این خانم ها مشوره می کنند.

اما یک تعداد از فعالان زن به این باور اند که حضور سمبولیک زنان در پروسهء صلح سبب شده تا نتایج این روند سریع نباشد.

فتانه گیلانی یکی از این فعالان گفت:
« شورای عالی صلح که از سه سال بدینسو کار می کند چهار پنج زن به شکل سمبولیک در این شورا حضور دارند که تاکنون صدای آنها بلند نشده است و اگر باز می خواهند حضور زنان همین شکل سمبولیک باشد پروسه صلح عمرش طولانی خواهد شد. ما می خواهم که در این پروسه زنان سیاسی یکجا شوند و در آوردن صلح باید کار کنند.
یعنی نقش زنان در پروسه صلح بسیار مهم است که در این پروسه باید جایگاه آنها معلوم باشد تا زنان در آوردن صلح نقش شان را مستقیماً بازی کنند.»


به نقش زنان در پروسه صلح با گروهء طالبان مسلح در حالی تاکید می شود که در زمان حاکمیت شان در افغانستان، کمترین حقوق را به زنان قایل شده بودند.

در سال های اخیر با افزایش تلاش های صلح و گفتگو با طالبان، فعالان زن یک بار دیگر نگران شده اند که دست آورد های یازده سال گذشته دوباره از دست نرود و زنان دوباره خانه نشین نشوند.

اما حکومت افغانستان همواره اطمینان داده که در جریان گفتگو های صلح نمی گذارد که دست آورد های کشور از بین برود.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG