لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

مظاهره کننده ها: عاملان قتل 5 هزار کشته شده، محاکمه شوند


به سلسلهء عکس العمل ها در رابطه به کشته شدن پنج هزار افغان از سوی دستگاه استخباراتی رژیم کمونیستی (اگسا)، صدها تن از باشنده گان کابل به روز یکشنبه دست به مظاهره زدند.

این معترضان که تعداد شان به صدها تن می رسید با راهپیمایی در مقابل مسجد شاه دوشمشیره الی وزارت اطلاعات و فرهنگ، خواهان محاکمه عاملین این قتل ها شدند.

حفیظ راسخ مسوول تشکیلاتی سیاسی حزب همبستگی ملی یکی از برگزار کننده گان این راهیپمایی به خبرنگاران گفت:

« پنج هزار لیست که بیرون شد، گوشهء از جنایت حساب شده حزب دیموکراتیک خلق بود که به فرمان (ک ج ب) و روس ها هموطن های ما را به دام سپردند و ما خواهان محاکمه سران حزب دیموکراتیک خلق هستیم که یک تعداد شان هنوز هم در حکومت و پارلمان حضور دارند و ما تا زمانی که این جنایت کاران را به میز محاکمه نه کشانیم به حرکت خود ادامه می دهیم. »

فهرست این پنج هزار قربانی حدود دوهفته قبل از سوی لوی څارنوالی هالند به نشر رسید.

در این گزارش گفته شده که این افغانها از سوی ادارهء استخبارات رژیم کمونیستی (اکسا) به اشکال گوناگون به قتل رسیده اند.

این افراد به اتهامات چون اخوانی، اشرار، مأوییست، افغان ‌ملت و تبلیغات بر ضد دولت وقت کشته شده اند.

در عین حال اعضای گروهء هماهنگی عدالت انتقالی نیز بر محاکمه عاملین این قتل ها تاکید دارند.

اعضای این گروه به روز یکشنبه در یک نشست خبری از حکومت خواستند تا عدالت انتقالی را در کشور تطبیق کند و قانون عفو عمومی و مصالحه ملی را که به اساس آن ناقضین حقوق بشر از پیگرد قانونی معافیت گرفته اند، ملغی اعلام نماید.

عبدالودود پدرام یکی از اعضای این گروه می گوید:
« افرادی که متهم هستند و مردم آنها را می شناسند بیایند و درمقابل مردم معذرت بخواهند، از کردار خود پشیمانی و ندامت خود را اعلام بکنند و آن جنایات را که کرده اند، لست را که دارند لطفاً پیش از اینکه لست خود شان از یک کشور دیگر نشر شود، آنرا در اختیار مردم افغانستان قرار بدهند. البته باید گفت که این آخرین لست نیست تحقیقات در هالند و بلجیم ادامه دارد و شاید به زدوی یک لیست دیگری هم در همین ارتباط به نشر برسد. »

قبل از این نیز برخی از خانواده های قربانیان سال های 1357 و 1358 با برگزاری نشست ها از حکومت خواسته اند تا قاتلین را مجازات نماید.

اما ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته است که در شرایط کنونی حکومت مصالحه را نسبت به انتقام گیری ترجیح میدهد.

در عین حال حکومت افغانستان روز دوشنبه را برای مراسم گرامی داشت از پنج هزار افغانی که در فهرست څارنوالی هالند نام های شان به نشر رسیده، تعیین کرده است.

ریاست جمهوری همچنان دستور داده که در همین روز بیرق افغانستان در بیرون و داخل کشور نیمه بر افراشته شود.

اما برخی از کارشناسان افغان این اقدام حکومت را کافی نمی دانند و می گویند که اگر قاتلین محاکمه نشوند، فاصله بین مردم و نظام بیشتر از گذشته افزایش خواهد یافت.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG