لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

خواست وارثین کشته شده ها توسط رژیم کمونستی!


پس از گذشت یک هفته از نشر فهرست پنج هزار افغانی که توسط استخبارات رژیم کمونیست ها در افغانستان به قتل رسیدند، حالا خانواده های برخی از این افراد خواهان محاکمه کسانی شده اند که در این قضایا دست داشتند.

بازمانده گان این کشته شده ها به روز چهارشنبه در نشست خبری که از سوی بنیاد اجتماعی شهدای افغانستان در کابل برگزار شده بود، از نهاد های عدلی و قضایی کشور تقاضا کرده اند تا این افراد را به زودی شناسایی نمایند.

درمیان شرکت کننده گان این نشست، خانواده های هم حضورداشت که چهار تا پنج عضو خانواده شان در سال های 1357 و 1358 توسط استخبارات اگسا باز داشت و تا زمان نشر فهرست پنج هزار نفری در مورد سرنوشت آنان اطلاع نداشتند.

این افراد در حالیکهء اشک می ریختند، گفته اند که پس از مشاهده نام بسته گان شان در فهرست منتشرشده، غم های شان تازه شده است:
« برادرشوهرم، برادرم وخانم برادرنازنینم شهید شدند نامم ضیاگل است، بچه مه برات علی نام داشت وشوهرم رجب علی شهید شدند.
خسرم دکتورغلام سخی رستمی، شوهرم که انجنیراحمد ضیا رستمی نام داشت وسه برادرشوهرم که داکتراحمد جوادرستمی، استاد احمد فرید رستمی وذبیررستمی که محصل بود، دوازده بچه شب ازخانه برده شدند وبه شهادت رسیدن ودرلست نام شان را خواندیم ما میخواهیم قاتلین باید محکمه شوند. »


لوی څارنوالی هالند هفتهء گذشته فهرست حدود پنج هزار افغانی که از سوی ادارهء استخبارات رژیم کمونیستی « اگسا » به قتل رسیده اند، منتشر ساخت.

در این حال مسوولان بنیاد اجتماعی شهدای افغانستان در این نشست خبری، از معامله‌های سیاسی حکومت وعدم تطبیق عدالت انتقالی درکشور ابراز نگرانی کرده، می گویند که در قبال مسایل ملی نباید حکومت سکوت اختیارنماید.

سلطان مرتضی نیکزاد رییس این بنیاد بر محاکمهء مجرمان جنگی تاکید کرد و گفت که محل دفن پنج هزار افغان که تازه نام های شان افشا شده، باید مشخص گردند:
« محل دفن شهدای ما کجاست؟ قاتلین شهدای ما کجاست؟ ما انتظارداریم از نماینده گان ملت افغانستان که اگرنماینده واقعی این ملت هستید واگرازامکانات پارلمانی استفاده نکنید، آیا خانواده شهدا با این فقر و تنگدستی میتوانند که یک پروسه بزرگ قضایی را ازاینجا تا هالند تعقیب کنند؟ »

در این حال برخی از اعضای شورای ملی بر شناسایی افرادی که در قتل این پنج هزار تن دست داشتند تاکید کرده اند.

عالمی بلخی عضوی ولسی جرگه می گوید که اگر این افراد عاملان اصلی را شناسایی وبه ارگان های عدلی معرفی نمایند، آنان در روشنی قانون به این مساله رسیده گی خواهند کرد.

تاکنون حکومت افغانستان به گونهء مشخص در مورد تقاضای خانواده های این کشته شده گان، چیزی نگرفته است.

اما رییس جمهور کرزی چند روز قبل در دیدار با رهبران جهادی فیصله کرده است که به روز دوشنبه مراسم فاتحه خوانی را برای این پنج هزار تن برگزار می کند.

همچنان آقای کرزی دستور داده تا در همان روز بیرق افغانستان در داخل و بیرون از کشور نیمه برا فراشته شود.

اما بازمانده گان قربانیان می گویند که این اقدام حکومت در برابرخون خانواده های شان ناچیز است و دولت مردان افغان باید برای شناسایی و محاکمه این افراد اقدام نماید.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG