لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

تحریک طالبان پاکستان شرط های مشکل را برای مذاکرات پیش کرد


با آنکه سیاستمداران پاکستان پیشنهاد مذاکرات را با تحریک طالبان آن کشور کرده اند، اما حملات طالبان در آن کشورهمچنان ادامه دارد و آنها برای گفتگو با حکومت شرط های را پیش کرده اند.

در این اوخر به پیشنهاد نواز شریف صدراعظم پاکستان، احزاب سیاسی آن کشور خواستار مذاکرات با تحریک طالبان شده اند.

تحریک طالبان پاکستان که برضد اردوی آن کشور می جنگد، از جملهء گروه های تندرویست که در سال 2007 به وجود آمد و با شبکهء القاعده تعهد همکاری کرده است. از آن زمان تا حال، این گروه صدها حمله را انجام داده، بیش از شش هزار تن را به قتل رسانیده است.

در آغاز، تحریک طالبان پاکستان از تقاضای مذاکرات استقبال کرد، اما روز یکشنبه شرط های مشکلی را اعلان کرد که رهایی همهء زندانیان تحریک طالبان از محابس پاکستان و خروج نیرو های نظامی اردو از مناطق قباییلی، شامل آن می شود.
با اعلان این شرط ها تحریک طالبان در مناطق شمالغربی یک سلسله حملات را آغاز کرد که در اثر آن هفت تن به شمول یک جنرال پاکستانی کشته شدند.

شاهدالله شاهد سخنگوی تحریک طالبان پاکستان می گوید، با آنها تماس گرفته نشده و حملات شان تا زمانیکه آتش بس اعلان نشده است، ادامه خواهد یافت.

عمر حمید سخنگوی وزارت داخلهء پاکستان نیز تایید کرده است که تا هنوز با تحریک طالبان تماس رسمی گرفته نشده است.

بعد از حملهء طالبان روز یکشنبه جنرال اشفاق پرویز کیانی لوی درستیز پاکستان در یک اعلامیه گفت:
"اردو از مذاکرات با تحریک طالبان استقبال می کند، اما شرط های آن ها را نخواهد پذیرفت."

در سال های گذشته نیز مذاکراتی با تحریک طالبان پاکستان صورت گرفته است، اما رسانه های آن کشور در مورد رسیدن به یک توافق واقعی صلح با آن ها، ابراز تردید می کند.

رحیم الله یوسفزی ژورنالیست و کارشناس مسایل سیاسی پاکستان با ابراز اینکه تحریک طالبان از صد ها گروه تشکیل شده است، می گوید:
"عمران خان رهبر تحریک انصاف پاکستان و مقامات وزارت داخلهء حکومت ایالتی گفته بودند که در مناطق قباییلی و خیبر پشتونخواه حدود 35 گروه طالبان وجود دارد، اما بعضی اوقات می شنویم که تعداد آن ها به 50 و 80 و تا صد گروه می رسد، اما این معلومات از هرکسی که باشد موثق نبوده، نا مکمل است."

میا افتخار حسین سابق وزیر اطلاعات ایالت خیبر پشتونخواه پاکستان می گوید، حمله بر یک جنرال عالیرتبهء نظامی نشانه آنست که در بین تحریک طالبان پاکستان گروه های مختلفی وجود دارد که نمی خواهد با حکومت پاکستان مذاکره کند.

میا افتخار حسین بر اساس برخی اطلاعات استخبارتی می گوید، برخی گروه های طالبان از مذاکرات با حکومت پاکستان حمایت می کنند، بطور خاص طالبان پنجابی که با اردو نزدیک بوده و با هند دشمن اند، اما سایر گروه ها این طور نیستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG