لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

فهیم: یگانه راه انتقال سیاسی در کشور برگزاری انتخابات صلح آمیز است


محمد قسیم فهمیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
محمد قسیم فهمیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
محمد قسیم فهمیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می گوید که یگانه راه انتقال سیاسی در کشور برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری صلح آمیز می باشد.

معاون اول رییس جمهور روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی تاکید کرد و گفت که به جز انتخابات هر گزینه دیگر برای افغانستان به مثابه زهر است.

محمد قسیم فهیم به روز دوشنبه در مراسم دوازدهمین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود قوماندان سابق جهادی، تامین صلح در کشور را یکی از ضرورت ها برای برگزاری این انتخابات عنوان کرد و گفت به هیچ کس اجازه نمی دهند تا انتخابات را اخلال نماید.

در عین حال آقای فهیم از ادامه تلاش ها بخاطر تامین صلح در کشور با مخالفان مسلح تاکید کرد:

« صلح وقتی به وجود می آید کسانیکه امروز در برابر ما می جنگند بنام طالب اختیارش که مربوط پاکستان است و یا هر کشور دیگر که است از افغانستان هستند فعلاً به حیث یک طرف قضیه ظهور کرده اند از آنها دعوت ها صورت گرفت و تلاش ها از طرف حکومت صورت می گیرد که آنها آماده شوند، مذاکره صورت بگیرد و در افغانستان صلح بیاید.»

آقای فهیم همچنان گفت، در انتخابات آینده از کاندید حمایت خواهد کرد که مسلمان بوده، افغان باشد و در جهاد و مقاومت سهم گرفته باشد.

معاون اول رییس جمهور در حالی روی برگزاری انتخابات تاکید دارد که در اجلاس روز شنبه گذشته برخی از وکلا انتقاد کردند که شماری از افراد به اشاره حکومت می خواهند تا انتخابات به تعویق انداخته شود.

چندی قبل شماری از بزرگان اقوام در یک گردهمایی در کابل با نگرانی از وضعیت امنیتی در کشور خواهان به تعویق انداختن انتخابات تا سال 2018 میلادی شدند.

در مراسم روز دوشنبه در کنار دیگر مقام های حکومتی و رهبران احزاب سیاسی، عبدالرب رسول سیاف رهبر حزب اتحاد اسلامی و عضو ولسی جرگه افغانستان نیز حضور داشت و بر خلاف اظهارات آقای فهیم سخن گفت.

آقای سیاف طالبان را مزدوران بیگانه خواند و گفت، با گروه که از خود اختیار ندارد مذاکره کار درست نیست:

« ما طرفدار صلح هستیم و طرفدار این هستیم که این مشکل حل شود، اگر ما حل نکنیم کی حل می کند، اما یک حرف را نباید فراموش کرد که در تاریخ کسی شنیده که با مزدور مصالحه شده باشد، همین علت را نمی دانید که چرا با ما به گونه مقابل حرف نمی زنند، این از درک کبر، غرور نیست چشم و غرور ندارد که با من روبرو شود او مزدور است من آزاد هستم.»

تاکنون طالبان در ارتباط به این اظهارات آقای سیاف تبصره نکرده اند.

این رهبر پیشین جهادی در حالی با انجام مذاکرات با طالبان مخالفت نشان داد که حکومت افغانستان از چندین سال به این طرف در تلاش مذاکره با این گروه است.

حتی مقام های افغان برای کامیابی پروسهء صلح در افغانستان حاضر به گشایش دفتر برای طالبان در قطر شد و از پاکستان به خاطر پیش برد این پروسه تقاضای رهایی سران طالبان را از زندان های آن کشور کرد.
XS
SM
MD
LG