لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

حامد کرزی: طالبان از دشمنی با تعلیم اولاد کشور دست بکشند


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
رییس جمهور کرزی با آنکه پروسه معارف در افغانستان را امیدوار کننده خوانده اما بر افزایش تعداد دختران در معارف کشور تاکید می کند.

آقای کرزی به مناسبت آغاز سال تعلیمی جدید در مناطق گرمسیر کشور، در بیانیه رادیویی اش از مردم این مناطق خواسته است تا مانع رفتن دختران شان به مکتب نگردند:

« من امیدوارم که در میان شاگردان جدید الشمول به مکتب و مدرسه دختران این مناطق بیشتر نیز به مکتب بروند، از والدین گرامی خواهش می کنم که دختران شان را نیز جهت کسب تعلیم و آگاهی از علوم دین و دنیا حتماً به مکتب و مدرسه بفرستند. »

مطابق به تقسیم اوقات وزارت معارف افغانستان سال تعلیمی جدید هر سال در پانزدهم ماه سنبله در سیزده ولایت کشور آغاز می گردد.

ولایت های قندهار، هلمند، فراه، زابل، خوست، پکتیکا و ننگرهار که از جمله ولایت های نا امن کشور محسوب می گردند نیز شامل این ولایات اند.

در کنار اینکه در این ولایات دختران کمتر به مکتب می روند، دهها مکتب نیز به روی شاگردان مسدود اند.

به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان حدود چهارصد مکتب در ولایت های جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی کشور به سبب دلایل امنیتی مسدود باقی مانده اند.

گفته شده که تعداد مکاتب مسدود، سه سال قبل به یک هزار دوصد مکتب می رسید، اما در حال حاضر چهار صد باب کاهش یافته است.

رییس جمهور کرزی نیز با توجه به این مساله از مخالفین مسلح دولت می خواهد تا دشمنی شان را با معارف افغانستان پایان بخشند:

« از طالبان بازهم می خواهم از دشمنی با تعلیم و تربیت اولاد کشور دست بکشند، به بزرگان تحریک طالبان خطاب می کنم، همانطور که اولاد خودشان در خارج از کشور به مکتب و پوهنتون ها می روند، پس بگذارید اولاد افغانستان که اولاد شما هم هست در داخل کشور تعلیم کنند. »

تا کنون طالبان مسلح در مورد اظهارات تازه رییس جمهور کرزی چیزی نگفته اند، اما قبل از این بار ها تاکید کرده اند که با معارف افغانستان مخالفتی ندارند.

شماری از آگاهان می گویند، نا امنی های موجود در کشور، شرایط نامناسب زنده گی و برخی از عنعنات ناپسند سبب شده که تعدادی از خانواده ها دختران شان را از رفتن به مکتب منع کنند.

در این حال گفته می شود با وجود نا امنی و سایر مشکلات در کشور، در سال های اخیر حضور دختران در ساحه تعلیمی چشمگیر بوده است، اما حکومت افغانستان این رقم را کافی نمی داند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG