لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

چینایی ها خواستار شرایط جدید در قرارداد مس عینک شده اند


آثار باستانی زیادی در ساحهء معدن مس عینک یافت شده است
آثار باستانی زیادی در ساحهء معدن مس عینک یافت شده است
وزارت معدن افغانستان می گوید، گروپ بهره برداری از فلزات چین (MCC) و شرکت جینگ سای کاپر (Jiangxi Copper) خواستار شرایط جدیدی شده اند که دادن حق الامتیاز به حکومت افغانستان در آن کاهش داده شده، از تعهد ساختن دستگاه تولید برق و فابریکهء ذوب فلزات معاف شوند و ساختن خط آهن نیز به تعویق انداخته شود.

آژانس خبری رویترز می نویسد، سرمایه گزاران چینایی خواستار بازنگری در این قرارداد 3 ملیارد دالری شده اند و بدین وسیله بزرگترین امیدهای کابل در زمینهء رسیدن به استقلال اقتصادی در مخاطره قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت معدن افغانستان می گوید، حکومت بهترین تلایش را برای مذاکره با شرکت های چینایی انجام می دهد، اما شرایط قرارداد کاملاً واضح است و هردو جانب به آن توافق کرده اند.

نهاد مستقل دیده بان ضد فساد افغانستان (IWA) می گوید، چینایی ها همچنان خواستار به تعویق انداختن آغاز تولیدات تا سال 2019 شده اند.

شرکت چینایی گفته است، گفتگوها صورت خواهد گرفت و این پروژه با دشواری های اقتصادی و امنیتی مواجه است.

در یک ایمل این شرکت به آژانس خبری رویترز گفته شده است، در مورد اجندا به شمول مفاد و محدودهء این قرارداد، برنامهء اقتصادی این پروژه، تدابیر امنیتی و شرایط آغاز کارهای ساختمانی، با حکومت افغانستان صحبت می شود.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، معدن مس عینک دارای بیشترین مقدار مس در جهان بوده و در یک ولایت خطرناک افغانستان موقعیت دارد که اکثراً مورد حملهء شورشیان قرار می گیرد. شورشیان موفق شده اند کار استخراج از این معدن را به تعویق انداخته، کارگران آن را با فرار مواجه سازند.

جواد نورانی از نهاد مستقل دیده بان ضد فساد افغانستان (IWA) می گوید، مقامات افغان در نظر دارند تا به چین مسافرت کرده، مسایل مربوط به حل دشواری های موجود در برابر این پروژه را با وزارت معادن چین حل کنند.

زمانیکه بهره برداری پروژهء مس عینک آغاز شود، عاید سالانهء آن500 ملیون دالر خواهد بود و حدود 75000 شغل کاری را ایجاد خواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:07 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG