لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

حامد کرزی: از نتایج سفرم به پاکستان مطمین نه، بلکه امیدوار هستم


آرشیف
آرشیف
جمشید حبیب زاده

رییس جمهور کرزی ابراز امیداوری کرده است که سفر رسمی روز دوشنبه اش به پاکستان در بخش تامین امنیت دو کشور، نتیجه بدهد.

رییس جمهور کرزی می گوید که به امید بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان و پاکستان به اسلام آباد سفر می کند، اما به نتایج این سفر اش مطمین نیست.

قرار است آقای کرزی در راس یک هیات بلند پایه دولتی به روز دوشنبه هفته جاری بنابر دعوت رسمی صدراعظم پاکستان به اسلام آباد سفر کند.

آقای کرزی که به روز شنبه در یک نشست خبری در ارگ ریاست جمهوری صحبت می کرد، ابراز امیدواری کرد که این بار پاکستان برای کامیابی پروسهء صلح افغانستان همکاری نماید.
رییس جمهور کرزی گفت:
« کوشش ما به حیث یک ملت نباید هیچ وقت متوقف شود و این کوشش باید ادامه پیدا کند در هر جهتی که باشد و به همین دلیل به پاکستان هم سفر می کنیم، امیدوار هستیم که با درک حقایق که در دو کشور وجود دارد این بار به یک نتیجه برسیم به این امیدوار هستم، اما به هیچ عنوان اطمینان ندارم.
با امیدواری می رویم و امیدوار هستم که امیدواری ما به یک حقیقت مبدل شود که به نفع هر دو کشور باشد.»


آقای کرزی به سفر های قبلی اش به اسلام آباد اشاره کرده و گفت که تاکنون در بخش تامین امنیت و مبارزه با تروریزم که هدف اصلی این کشور می باشد، دست نیافته است.

به گفته آقای کرزی، این بار نیز موضوع صلح و امنیتی در افغانستان در صدر اجندای سفرش می باشد که روی آن با حکومت جدید پاکستان گفتگو خواهند کرد.

رییس جمهور کرزی گفته است که در مورد اجندای سفر کنونی اش با نواز شریف صدراعظم پاکستان از طریق تلیفون نیز صحبت کرده و امیدوار است که این بار با دست آورد برگردند.

در عین حال برخی از اعضای شورای عالی صلح می گویند که در این سفر، حکومت افغانستان بار دیگر از پاکستان می خواهد تا یک تعداد از سران طالبان را به هدف کامیابی پروسه صلح از زندان های آن کشور آزاد سازد.

شهزاده شاهد سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت که آزادی این طالبان به موفقیت گفتگو های صلح کمک می کند:

« خواست ما این است که زندانیان طالب به خصوص سران شان که در پاکستان زندانی اند به هدف انجام مذاکرات صلح روی آن فکر شود و از قید آزاد شوند، نام ملا برادر هم در این میان شامل است، یک تعداد افراد دیگر هم اند که افشای نام شان ممکن است قبل از وقت باشد.»

همانند رییس جمهور کرزی شماری از کارشناسان نیز به نتیجه این سفر مقامات حکومتی چندان اطمینان ندارند.

آنها می گویند که پاکستان هیچ گاه به تعهدات اش در قبال افغانستان صادقانه عمل نکرده است.

با آن که اخیراً نوازشریف صدراعظم جدید پاکستان تاکید کرد که در راستای برقراری روابط نیک با افغانستان تلاش می کند، اما با در نظر داشت عمل کرد مقامات قبلی پاکستان، مردم افغانستان به این وعده ها بی باور شده اند.
XS
SM
MD
LG