لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

حاجی محمد وزیر در یک محکمه امریکا بر ضد رابرت بیلز شهادت داد


جمشید حبیب زاده

افغانیکه شش طفل اش در سال گذشته توسط یک عسکر امریکایی در ولایت کندهار به قتل رسید، روز گذشته در محکمه بر ضد وی شهادت داد.

حاجی محمد وزیر که در اثر حملهء عسکر امریکایی رابرت بیلز به منزل وی شش فرزندش کشته شد و اینک صرف یک فرزند برایش باقی مانده است، به هیات قضایی محکمه گفت، فرزند پنجساله اش همیشه در مورد خواهران و برادرانش از وی سوال می کند.

رابرت بیلز برای فرار از جزای اعدام در ماه جون به کشتن 16 افغان اعتراف کرد. وی در ماه مارچ سال گذشته در حمله به دو قریه در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار 16 فرد ملکی را کشت که اکثر آن ها اطفال و زنان بودند.

افغان های باشنده ولایت کندهار از جریان محاکمهء رابرت بیلز در امریکا راضی نبوده، خواستار محاکمهء موصوف در داخل افغانستان شده اند.

محمد اشرف یک باشندهء ولایت کندهار می گوید، رابرت بیلیز باید به جزای اعدام محکوم شود.

9 تن از شاهدان عینی این رویداد از ولایت کندهار افغانستان به ایالات متحدهء امریکا به محکمهء نظامی که در واشنگتن جریان دارد، انتقال داده شده اند تا در برابر رابرت بیلز در محکمه شهادت دهند.

محمد قاسم یک باشنده دیگر ولایت کندهار نیز با ابراز نارضایتی از محاکمهء رابرت بیلز در خارج از افغانستان، می گوید، وی باید در داخل افغانستان مورد محاکمه قرار گیرد.

کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هشدارمی دهد، اگر سرباز امریکایی متهم به قتل 16 غیر نظامی افغان به گونهء درست محاکمه نشود، این کاربی عدالتی آشکار درحق خانواده های قربانیان رویداد ولسوالی پنجوایی قندهار خواهد بود.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمسیون به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، با درنظرداشت نوعیت جرم، به آقای بیلز باید جزای سنگین داده شود، اما رفیع الله بیدار مشخص نساخت که چگونه جزا؟
رفیع الله بیدار سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

رفیع الله بیدار سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با اظهار اینکه نباید برخلاف توقع نزدیکان قربانیان این رویداد، درجزای رابرت بیلز کدام تخفیف بیاید؛ می گوید:
«من فکر می کنم جرمی که صورت گرفته است خیلی شدید است. باید کوشش شود که تمام علایم و مرکبات یک محکمه عادلانه میسرشود و در مجموع خفت، شدد و نوعیت این جرم نشان می دهد که جزا باید سنگین باشد.
اگر سنگین نباشد درآن صورت تمام متضررین که دراین جنگ ضرر دیده اند شاید از جریان عدالت مایوس شوند و شاید این یک جریان نمایشی را نشان بدهد درهمچو یک صورت افراد دخیل در این قضیه نیز شاید زیاد مایوس شوند.»

شماری از باشنده گان شهر کابل نیز در صحبت با رادیو آزادی گفته اند، رابرت بیلز باید اعدام شود. یک تن از شهروندان کابل می گوید:
«تقاضای من از دولت افغانستان اینست که باید محاکمه این شخص در افغانستان دایر می شد و محکمه افغانستان در موردش فیصله می کرد.
هر حکمی که محکمه افغانستان صادرمی کرد ولو که زندانی اش می کرد ویا اعدام می شد باید در افغانستان می شد، او افغان ها را در امریکا به قتل نرسانیده بلکه در افغانستان این کار را کرده است.»

احمد امید یک باشنده دیگر شهر کابل عمل انجام شده توسط رابرت بیلز را یک حرکت غیر قابل قبول خوانده، می گوید:
« کاری که او سال گذشته انجام داد قابل قبول هیچ افغان نیست. محکمهء امریکا باید طوری در بارهء او قضاوت کند که اورا در مقابل مردم افغانستان به دار آویزان کند، ما بسیار زیاد خوش خواهیم شد.»

براساس گزارش آژانس خبری اسوشیتد پرس، رابرت بیلز 39 ساله با جزای حبس ابد مقابل است. برادر وی ویلیام بیلز که روز گذشته در محکمه حضور داشت، رابرت بیلز را وطن پرست و یک پدر خوب خوانده، از محکمه خواسته است، در برابر وی از نرمش کار گیرد.

وکلای مدافع نظامی رابرت بیلز تلاش دارند، هیات قضایی را قناعت دهند که وی سزاوا نرمش و جزای اندک است. آنها می گویند، رابرت بیلز در چهار ماموریت محارب نظامی اشتراک کرده و این مساله تاثیرات روانی بروی داشته است. به گفتهء وکلای مدافع بیلز موکل شان درچهار مامورت محاربوی خارج از امریکا اشتراک کرده است و نباید این خدماتش نادیده گرفته شود.

حاجی محمد وزیر که شش طفل اش در سال گذشته توسط رابرت بیلز در ولایت کندهار به قتل رسید، می گوید، روزهای دشواری را سپری کرده است. تا هنوز هم زمانیکه از وی در مورد این حادثه سوال می شود، وی نمی تواند وقوع آن را باور کند. یگانه فرزند باقی مانده اش تا هنوز هم خواهران و برادران از دست رفته اش را از یاد نبرده است.

دکتورانی که قربانیان رابرت بیلز را تداوی کرده اند، نیز در محکمه شهادت داده اند.

وضعیت طفلی که مرمی به سرش اثابت کرده بود و در یک شفاخانهء ساندیاگو تدوای شد، خوب خوانده شده است.

اگررابرت بیلز مجرم شناخته شود، اولین عسکر امریکایی خواهد بود که به خاطر کشتار افراد بی گناه که در افغانستان به مجازات محکوم می شود.

رابرت بیلز که خود پدر دو طفل است، اگر به حبس ابد محکوم شود، بعد از سپری کردن بیست سال می تواند دوباره آزاد شود. اما ضمانتی برای این کار وجود ندارد، پنج تن از جملهء شش عضو هیات قضایی باید با جزای وی موافق باشند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG