لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

وزارت معارف: رسانه ها در کاهش بی سوادی نقش مهم را بازی کنند


به گفتهء وزارت معارف افغانستان هم اکنون بیش از 65 درصد مردم این کشور بی سواد اند و برای کاهش این رقم باید رسانه های داخلی نقش مهم را بازی کنند.

مقام های این وزارت می گویند که یگانه کمک که رسانه ها کرده می توانند تمرکز بیشتر روی تولید و نشر برنامه های آموزشی می باشد.

همایون رسا معین بخش سواد آموزی وزارت معارف به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که در این بخش تاکنون کار های لازم انجام نشده است.

مسوولان وزارت معارف می گویند که همه ساله بیست میلیون دالر در بخش بلند بردن سطح سواد در کشور به مصرف می رسد که این رقم با در نظرداشت سطح بلند بی سوادی، کافی نیست.

از سوی دیگر معین وزارت معارف می گوید که تا دو هفتهء دیگر ستراتیژی ملی سواد آموزی که هدف آن کاهش سطح بی سوادی است، تکمیل گردد.

به باور این وزارت با تطبیق این ستراتیژی سطح سواد در کشور به شصت درصد افزایش خواهد رفت.

در این حال مسوولان انجمن رسانه های آزاد جنوب آسیا می گویند که رادیو ها بخاطر انکشاف سواد در کشور تا حدی مسوولیت هایشان را ادا کرده اند.

اما این انجمن می گوید که باید وزارت های معارف و وزارت اطلاعات و فرهنگ ستراتیژی را تهیه نمایند تا رسانه ها بر بنیاد آن عمل نماید.

ضیا بومیا رییس انجمن رسانه های آزاد جنوب آسیا:
« من فکر میکنم وزارت اطلاعات و فرهنگ با همکاری وزارت معارف میتواند بر رسانه های ما چنین یک برنامهء آماده کند که در آن بتوانیم اطلاعات و معلومات را انتقال بدهیم. پس خواست ما این است که اگر حکومت از رسانه ها بخواهد که آنها حد اقل در نشرات بیست و چهار ساعته خود نیم ساعت اش را به مردم به شکل رایگان اختصاص بدهد. »

به اساس گزارش ها در حال حاضر حدود پنجاه تلویزیون خصوصی، یکصد و پنجاه رادیو و صدها رسانه چاپی به سطح کشور فعالیت دارند.

برخی از عالمان دین نیز از این رسانه ها بخصوص تلویزون های خصوصی انتقاد کردند که در برنامه های شان به مسایل آموزشی کمتر توجه کرده اند.

این علماء نشرات بسیاری از این رسانه ها را در تضاد با فرهنگ افغانستان خوانده اند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG