لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

موسی زی: اجندای سفر حامد کرزی به پاکستان نهایی شده است


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان می گوید، اجندای سفر رییس جمهور کرزی به پاکستان نهایی شده است.

به گفتهء سخنگوی این وزارت، مبارزه با تروریزم و نقش کلیدی پاکستان در روند گفتگو های صلح افغانستان از مسایل عمده در این اجندا اند.

تا اکنون تاریخ دقیق سفر آقای کرزی به پاکستان مشخص نشده اما سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان می گوید که این سفر در هفتهء اخیر ماه جاری میلادی صورت خواهد گرفت.

جانان موسی زی که به روز یکشنبه در کابل با خبرنگاران صحبت می کرد، به خواسته های افغانستان از این سفر اشاره کرد:

« موضوع امنیت، مبارزه با تروریزم و افراطیت در منطقه، نیاز مبارزهء صادقانه و عملی با این دو پدیدهء شومی که دشمن مشترک هر دو کشور است.
در عین زمان نقش کلیدی جمهوری اسلامی پاکستان در حمایت از تلاش های صلح دولت افغانستان و راه اندازی یک پروسهء صلح عملی با مخالفان مسلح دولت این کشور به شمول طالبان و همچنان تقویت و گسترش همکاری های اقتصادی و جارتی بین دو کشور.»


پس از انتخاب نواز شریف به حیث صدراعظم پاکستان این نخستین سفر رییس جمهور کرزی به این کشور خواهد بود.

در اوایل ماه جاری شمسی، سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در امور بین المللی و امنیت ملی در سفرش به کابل، دعوت نامهء نواز شریف برای دیدار از این کشور را به آقای کرزی سپرد.

پیش از این حکومت افغانستان ابراز امیدواری نموده بود که سفر آقای کرزی به اسلام آباد آغاز فصل جدید و متفاوت در روابط میان دو کشور باشد.

مقام های افغان همچنان تاکید دارند که این یک سفر تشریفاتی نه بلکه مفید، موثر و عملی در تقویت همکاری ها و روابط میان دو کشور باشد.

اما احمد سعیدی یکی از آگاهان امور سیاسی افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت به دلیل آن که مدت اندک از عمر حکومت آقای کرزی باقی مانده، تعهدات پاکستان در این سفر عملی نخواهند گردید:

« مقام های پاکستان تنها وعده می کنند، عملی شدن آن در حال حاضر که از حکومت آقای کرزی هم عمرش کم باقی مانده غیر ممکن است.
تنها چند نفر طالب محدود را به پیشواز سفر آقای کرزی رها می کنند و در نشست مطبوعاتی وعده می شود.
در فرصت های بسیار کم حکومت پاکستان حاضر است با حکومت بعدی که در افغانستان روی کار می شود، قرار داشته باشد، نه حکومتی که عمرش محدود است.»


رییس جمهور کرزی در جریان حکومت بیش از ده ساله اش در افغانستان تا اکنون 14 بار به پاکستان سفر کرده است.

هدف بیشتر این سفر ها جلب همکاری های صادقانهء پاکستان در روند تلاش های صلح افغانستان بوده است.

اما برخی ها به این باور اند تا زمانی که بدون وارد کردن فشار لازم جامعهء جهانی به خصوص امریکا، پاکستان آماده نخواهد شد تا افغانستان را در این زمینه همکاری صادقانه کند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG