لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

امضای توافقنامه امنیتی جامعه جهانی را برای ثبات آینده افغانستان متعهد می سازد


جنرال جوزف دنفورد قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان
جنرال جوزف دنفورد قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان
قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان می گوید، امضای موافقتنامه دو جانبه امنیتی میان ایالات متحده امریکا و افغانستان یک پیام روشن را هم به مردم افغانستان و هم به طالبان می فرستد و آن این که جامعه جهانی بعد از خروج نیرو های خارجی، برای ثبات آینده افغانستان متعهد می باشند.

دور چهارم مذاکرات در ارتباط به موافقتنامه امنیتی به تاریخ 29 ماه جوزا و بعد از آن به حال تعلیق قرار گرفت که حکومت افغانستان در باره چگونگی افتتاح دفتر طالبان در قطر اعتراض نمود.

اما مقام های امریکایی می گویند، آنها مطمین هستند که اختلافات در مورد این موافقتنامه میان رهبران افغان و امریکایی نهایی شده و زمینه برای امضای آن آماده می گردد.

جنرال جوزف دنفورد قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو به روز شنبه در یک مصاحبهء که جزییات آن در روزنامه واشنگتن پست به نشر رسیده گفته است، نیرو های افغان که رهبری امنیتی را دو ماه قبل به طور کامل بعهده گرفتند توانایی آن را دارند تا علیه طالبان مبارزه نمایند.

به گفته جنرال دنفورد، حملات طالبان شاید بعد از ماه مبارک رمضان شدت پیدا کند.

قوماندان عمومی نیرو های ایتلاف بین المللی در افغانستان می گوید، نیرو های امنیتی افغان که تعداد شان به 352 هزار می رسد، بعد از خروج نیرو های خارجی در سال 2014 میلادی هنوز هم به تربیه، مشوره و کمک نیاز دارند.

گزارش های قبلی می رسانند، بعد از این که مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان سپرده شد، تلفات این نیرو ها بیشتر گردید. چنانچه چندی قبل وزیر داخله افغانستان گفت، در مدت سه ماه، در هر روز به طور متوسط به تعداد 23 پولیس کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG