لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

مشکلات محصلین در لیلیه های پوهنتون کابل


تعمیر لیلیهء پوهنتون کابل
تعمیر لیلیهء پوهنتون کابل
در کنار شکایات از پایین بودن کیفیت درس و نبود استادان مجرب در پوهنتون های کشور اکنون محصلان پوهنتون کابل از پایین بودن کیفیت غذا و بود و باش چندین محصل در یک اتاق لیلیه از سوی مسوولان شکایات دارند. در داخل لیلیهء این پوهنتون با شماری از محصلان صحبت کردیم، بیشتر آنان از عدم رعایت حفظ الصحه و نبود تنوع در غذا های شان شکایت کردند.

دو تن از این محصلان گفتند:
« عمده ترین مشکل، مینوی غذایی ما می باشد که متاسفانه در لیلیهء ما مینوی غذایی درست نیست و مینوی غذایی از طرف شب بسیار ثقیل است. »
« مشکل غذایی وجود دارد کیفیت غذا پائین است از طرف صبح، چاشت و شب تنوع غذایی نیست در مجموع ما از طرف چاشت برنج داریم و در صورتی که تنوع غذایی رعایت نشود یک نوع سوء تغذی را به بار می آورد. »


این محصلان می گویند، با آنکه مسوولان چندی قبل به خواست های پاسخ مثبت داده شده اما پس از مدت کوتاه دوباره مشکلات یاد شده دامنگیر شان شده است. این افراد می گویند، تعدادی اندکی محصلان که از اقتصاد خوب بر خوردار اند که مشکل شان را مرفوع ساخته اند اما یک کتله عظیمی دیگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. آنان همچنان می گویند که مسوولان لیلیه در یک اتاق بیش از 10 محصل را جا داده اند که این خود سبب مشکلات گردیده است.

در این مورد دو تن از محصلان دیگر پوهنتون کابل گفتند:
« در هر اطاق حدود دوازده نفر هستم که عموماً برای چهار و یا هم شش نفر تهیه شده و ما دوازده نفر زنده گی می کنیم که جای مساعد برای درس خواندن نیست و از طرف شب بچه ها بیرون از اطاق در تاریکی با استفاده از نور موبائیل درس می خوانند. »
« در یک اطاق هشت نفر هستیم که فضای درس خواندن در اطاق ممکن نمی باشد. »


این محصلان از حکومت به خصوص وزارت تحصیلات عالی می خواهند تا به مشکل شان رسیدگی شود. پوهنتون کابل یک لیلیه برای بچه ها و یک لیلیه جداگانه برای دختر ها دارد و به اساس گزارش ها، در حال حاضر بیش از سه هزار محصل در این دو لیلیه بود و باش دارند. انتقاد های محصلان لیلیه را با مسوولان دو لیلیه در میان گذاشتیم، آنان در این خصوص دیگاه متفاوت ارایه کرده اند.

پلوشه سرپرست لیلیه ملی اناث پوهنتون کابل مشکلات محصلین را تائید کرد و گفت:
« یک مشکل وجود دارد که غذای شان یک نواخت است و مینوی است که از طرف ریاست جمهوری تعیین شده و از صلاحیت وزارت تحصیلات عالی نیست که در آن تغییرات بیآورد. و لیلیه نسوان ظرفیت دوازده صد محصل را دارد و ما فعلاً در لیلیه چهارده صد و پنجاه محصل داریم. »
لیلیهء پوهنتون کابل
لیلیهء پوهنتون کابل

اما عبدالمحمد احمدی مدیر لیلیه ذکور پوهنتون کابل برخلاف دیدگاه خانم پلوشه شکایات در ارتباط به پایین بودن کیفیت غذا محصلان را بی اساس خواند و تاکید کرد که برای بهبود خدمات برای محصلان همواره تلاش کرده اند:
« فهرست منظور شده از طرف ریاست جمهوری داریم که شصت و پنج الی هفتاد افغانی در بیست و چهار ساعت باید مصرف داشته باشیم از مقدار یاد شده اضافه مصرف کرده نمی توانیم. و یک تعداد اندکی محصلان شکایت دارند و ما از طرف شب لوبیا به محصلین می دهیم که خوشبختانه محصلین از این جهت شکایت ندارند. لیلیه برای هشت صد محصل ساخته شده که ما حدود دو هزار تا دو هزار پنجصد تن محصل را در اطاق ها جا داده ایم. »

در عین حال آقای احمدی مشکل جا برای محصلان را تایید می کند اما می گوید که برای حل این مشکل باید حکومت تعمیر جدید لیلیه را اعمار نماید. از سوی دیگر مسوولان وزات تحصیلات عالی در مجموع انتقادات محصلان را در رابطه به بی کیفیت بودن غذا و دیگر مسایل رد می کنند.

عبدالعظیم نوربخش سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که به خود محصلان وظیفه سپرده شده تا از پاک نگهداشت اتاق های لیلیه و کیفیت غذا نظارت نمایند:
« مساله مهم این است که آنچه در مینوی غذایی است و ثابت می شود. اگر تغییرات هم می آید مشترکاً با نماینده های محصلین است که برای رفع آن توجه خاص صورت گرفته و اما اگر ما مورد انتقاد قرار می گیریم این مربوط می شود به محصلین عزیز که سهم فعال خود را در کار های لیلیه هم در نظافت هم در پخت و پز و حتی نماینده های شان در جریان خریداری موجود هستند. »

آقای نوربخش افزود، غذا به اساس بودجهء که در اختیار وزارت تحصیلات عالی قرار دارد به تمام لیلیه های پوهنتون های کشور خریداری می شود و در صورت تغییر در آن نماینده محصلان در جریان گذاشته می شود. محصلان که در لیلیه زنده گی می کنند می گویند که اگر وزارت تحصیلات عالی به مشکلات شان رسیده گی نکند، آنان نمی تواند به فکر آرام به تحصیلات شان ادامه بدهند.


حمیرا الکوزی
XS
SM
MD
LG