لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

ویزا گنش: 50 درصد اطفال افغان با شیر مادر تغذیه نمی شوند


ویزا گنش نماینده صندوق وجهی سازمان ملل متحد
ویزا گنش نماینده صندوق وجهی سازمان ملل متحد
وزارت صحت عامه کشور از هفتهء جهانی تغدیه با شیر مادر در حالی تجلیل می کند که صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال از وضعیت نوزادان در افغانستان نگران است.

مسوولان در این اداره می گویند، با آنکه تغذیه با شیر مادر در این کشور گسترده است اما با آن هم مادران زودتر تغذیه اطفال با شیر شان را متوقف می کنند.

ویزا گنش نماینده صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال یا یونسیف به روز یکشنبه در محفل که به هدف تجلیل از هفته جهانی تغذیه با شیر مادر برگزار شده بود در مورد گفت:

« بیشتر مادران بسیار زود تغذیه با شیر شان توقف می دهند ویا هم قبل از وقت غذا های مایع و غلیظ را به طفل می دهند.
در واقع 50 درصد اطفال که باید با شیر مادر تغذیه شوند، تغذیه نمی شوند. »


خانم گنش می گوید، که تغذیه با شیر مادر نه تنها از مرگ و میر کودکان جلوگیری می کند بلکه برای مادر نیز فواید زیاد دارد.

در این حال شماری از داکتران به این باورند که شیر مادر دارای یک نوع مادهء است که وجود اطفال را در برابر امراض مختلف مقاوم می سازد.

آنان می گویند، در صورتی که اطفال تا سن 6 ماهه گی به صورت درست از شیر مادر تغذیه شوند میزان مرگ و میر در تا حدی زیاد کاهش خواهد یافت.

وزارت صحت عامه افغانستان نیز تغذیه با شیر مادر را بر طفل حیاتی خوانده و می گوید، یکی از دلایل افزایش مرگ میر نوزادان در کشور عدم تغذیه از طریق شیر مادر است.

داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه می گوید، تحقیقات تازه نشان می دهد که تغذی با شیر مادر ساعت پس از ولادت تاثیرات بسیار زیاد روی کاهش مرگ میر اطفال دارد:

« متخصیصن تغذی پیشنهاد می کنند که به مجرد تولد نوزاد تغذی با شیر مادر آغاز شود. این کار سبب 22 کاهش در مرگ و میر نوزادان گردیده و برخلاف تاخیر تغذی در شروع ساعات پس از ولادت سبب بلند رفتن 30 درصد مرگ و میر نوزادان می گردد. »

خانم دلیل افزود که تلاش می کنند تا زنان شیر دهی را حمایت قانونی و حقوقی کنند تا آنان از اطفال شان رسیدگی خوب کرده بتوانند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان هر زن افغان پس از ولادت مدت 90 روز رخصتی ولادی با معاش دارد که به گفته این وزارت برای رسیدگی به اطفال زمانی کافی است.

این وزارت در حالی از حمایت زنان خبر میدهد که افغانستان هنوز هم از جمله کشورهای محسوب می شود که در ان مر گ میر کودکان و مادران بسیار بلند است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، از هر 6 طفل زیر 5 سال یکی از آنها در افغانستان از بین می رود.
XS
SM
MD
LG