لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

بیدار: تلفات افراد ملکی در افغانستان 11 فیصد افزایش یافته است


به اساس یک ر اپور کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، تعداد تلفات مردم ملکی در شش ماه اول امسال نسبت به شش ماه اول یک سال قبل یازده فیصد بیشتر می باشد.

داکتر رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک مصاحبه به رادیو آزادی گفت: این راپور هر چند نهایی نشده ولی ممکن است تلفات ازین هم بیشتر باشد.

آقای بیدار می گوید، به اساس راپور آنها، مخالفین مسلح دولت مسوول 30 فیصد این تلفات می باشند.

در راپور همچنان گفته شده تعداد تلفات توسط نیرو های دولتی و نیرو های ایتلاف بین المللی نسبت به سال گذشته 42 فیصد کمتر می باشد.

این در حالیست که چهار روز قبل دفتر سیاسی ملل متحد یا یوناما در یک راپوری که به نشر سپرده، گفته است که تعداد تلفات مردم ملکی در شش ماه اول امسال نسبت به شش ماه یک سال قبل به اندازه 23 فیصد افزایش یافته است.

در راپور دفتر یوناما، علت اصلی افزایش تلفات مردم ملکی، انفجار بمب گذاری های کنار سرک، افزایش عملیات نظامی نیرو های افغان و بین المللی، زد و خورد های مسلحانه و حمله مخالفان مسلح دولت علیه کارمندان دولتی خوانده شده است.

راپور ها در مورد افزایش تلفات مردم ملکی در حالی به نشر می رسد که در چند روز گذشته در چندین ولایت، در نتیجه حملات انتحاری، انفجار بمب ها و سایر حوادث مرگ بار، ده ها نفر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG