لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

انعکاس سفر جان کری به پاکستان در رسانه های بین المللی


دو موضوع به گزارش ها رسانه های غربی در سفر جان کری وزیر خارجه امریکا به پاکستان خیلی مهم است.

خبرگزاری رویترز در همین مورد می نویسد: انتظار می رود آقای کری در مورد احیای گفتگو های متوقف شده با طالبان و تلاش های گسترده برای ثبات افغانستان، با مقام های پاکستانی گفتگو کند.

خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد ایالات متحده که از او نام گرفته نشده و با وزیر خارجه امریکا در این سفر همراه است، گزارش داده که گفته است:
با مقام های پاکستانی در باره مبارزه با تروریزم، شورش های دو طرف سرحد افغانستان و پاکستان، آجندای اقتصادی و چگونه گی همکاری مشترک برای کمک با امنیت و ثبات افغانستان صحبت خواهد شد.
جی کارنی: روابط ما با پاکستان، برای منافع امنیت ملی امریکا خیلی مهم است.
در واشنگتن، جی کارنی مسوول مطبوعاتی وزارت خارجه امریکا دیشب به خبرنگاران گفت: روابط با پاکستان پیچیده و در عین حال مهم است:
« روابط ما با پاکستان، برای منافع امنیت ملی امریکا خیلی مهم است. این یک رابطه پیچیده اما مهم است، چنانکه ما در سال های گذشته گفتیم و من مطمین استم که جان کری وزیر خارجه هم با پاکستانی ها در مورد انکشاف کشور شان، تلاش مشترک ما برای مبارزه با تروریزم و طوریکه شما میدانید، پاکستان خودش از عمده ترین قربانی های حملات تروریستی بوده و همچنان تلاش ها ما در افغانستان گفتگو می کند. من مطمین استم که این ها مواردی اند که وزیر خارجه در گفتگو هایش روی آن تماس خواهد گرفت. »

ایالات متحده از مهم ترین کمک کننده های مالی برای پاکستان به حساب میاید اما از اسلام آباد می خواهد تا علیه شبکه های تروریستی و گروه های افراطی مانند شبکه حقانی مبارزه جدی کند زیرا آنها حملات را در مناطق قبایلی پاکستان طرح ریزی می کنند و سپس نیرو های امریکایی را در افغانستان هدف قرار می دهند.

در مورد این سفر وزیر خارجه امریکا، خبرگزاری فرانس پریس می نویسد: جان کری با آصف علی زرداری رییس جمهور، نواز شریف صدراعظم و جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز اردوی پاکستان دیدار می کند.
فرانس پریس به نقل از حکومت پاکستان گزارش میدهد که گفته است: نباید قربانی های این کشور در مبارزه با تروریزم از سال 2001 میلادی نادیده گرفته شود زیرا چهل هزار تن در جریان همین دوازده سال در پاکستان کشته شده اند.

به باور فرانس پریس، با آنکه گفتگو ها احتمالاً به حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی متمرکز خواهد بود، اما این مساله روابط واشنگتن و اسلام آباد را در چند سال اخیر متشنج ساخته است.

خبرگزاری به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده که گفته است: واشنگتن خواهان مشارکت با مردم پاکستان است و این همکاری چند مساله را به همراه دارد: مبارزه با تروریزم، مساله افغانستان، تجارت و سرمایه گذاری و امنیت منطقه یی.

بحیث وزیر خارجه امریکا، این نخستین سفر جان کری به پاکستان است اما او در مقام های قبلی اش از این کشور دیدار های داشته است.

فرانس پریس به نقل از حکومت پاکستان گزارش میدهد که گفته است: نباید قربانی های این کشور در مبارزه با تروریزم از سال 2001 میلادی نادیده گرفته شود زیرا چهل هزار تن در جریان همین دوازده سال در پاکستان کشته شده اند.

مقامات امریکایی امیدواری دارند که انتخاب نواز شریف به حیث صدراعظم و خروج مکمل نیرو های محاربوی از افغانستان، یک فرصت تازه را برای بهبود روابط امریکا و پاکستان ایجاد کند و هر دو کشور به آنچه اهداف واقعی دانسته شده، دست یابند.
XS
SM
MD
LG