لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

شورای عالی صلح از اظهارات اخیر وزارت خارجه پاکستان استقبال کرد


شورای عالی صلح افغانستان از اظهارات اخیر وزارت خارجهء پاکستان که گفته است دفتر طالبان به زودی در قطر دوباره گشایش می یابد، استقبال می کند.

مسوولان شورای عالی صلح ابراز امیدواری می کنند که مقام های جدید حکومت پاکستان در ارتباط به پروسه صلح افغانستان در پالیسی های شان تجدید نظر نمایند.

شفیع الله نورستانی رییس کمیته تماس و دعوت با اشاره به اظهارات اخیر مقام های پاکستانی می گوید، هر حرکتی که به پروسه صلح کمک نماید، استقبال می کنند.

« اظهارات پاکستان در خصوص دوباره باز شدن دفتر طالبان در قطر این را نشان می دهد که حکومت این کشور جدیداً ایجاد شده و کابینه هم جدیداً آمده امیدوار هستیم که در پالیسی گذشته هم تجدید نظر کند و ما ازین حرکت که به پروسه صلح تقویت می بخشد استقبال می کنیم.»

حدود دو ماه قبل نواز شریف در نتیجهء یک انتخابات به حیث صدراعظم جدید پاکستان برگزیده شد.

به تازه گی وزارت خارجهء این کشور اعلام کرده که دفتر طالبان در قطر به زودی گشایش می یابد و مذاکرات صلح انجام خواهد شد.

شورای عالی صلح افغانستان می گوید، پاکستان با توجه به نفوذ که بالای گروه طالبان دارد می تواند این گروه را به مذاکره و دوباره باز شدن دفتر قطر مجبور بسازد.

طالبان دفتر شان را به تاریخ بیست و هشتم ماه جوزا امسال با نام امارت اسلامی و بلند کردن بیرق سفید در دوحه پایتخت قطر افتتاح کردند.

این کار طالبان با عکس العمل حکومت افغانستان مواجه شده و پس از این اعتراضات آنان دوباره بیرق و لوحه امارت اسلامی را پائین کردند.

پس از گذشت چند روز، طالبان اعلام کردند که این دفتر را به گونه موقت مسدود کرده اند.

در این حال با توجه به اختلاف های موجود میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح، برخی از کارشناسان افغان باور ندارند که این دفتر به زودی گشایش یابد.

وحید مژده یکی از این کارشناسان که در زمان رژیم طالبان در وزارت خارجه ایفاء وظیفه می کرد، در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« تا جای که من معلومات دارم چنین تصمیم از سوی طالبان مبنی بر دوباره گشایش دفتر شان در قطر گرفته نشده است، اما این مساله که از سوی وزارت خارجه پاکستان مطرح گردید همان مساله است که با چندین بار وعده کردن های شان کاری را انجام داده نتوانسته اند و این ها یکبار دیگر می خواهند حکومت افغانستان را فریب بدهند.»

آقای مژده همچنان این کار پاکستان را نوع از تلاش آن کشور برای زمینه سازی سفر رییس جمهور کرزی به اسلام آباد می داند.

پیش از این، سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در امور بین المللی به کابل سفر کرد و دعوت نامه رسمی حکومت اش را به رییس جمهور سپرد.

اما رییس جمهور کرزی گفته است که در یک فرصت مناسب از پاکستان دیدار می کند.

مقام های حکومت افغانستان همواره از پاکستان انتقاد کرده که گروه های مخالف مسلح این کشور را حمایت کرده است.

ادعاء که همواره از سوی پاکستان رد شده است.

این که حکومت جدید پاکستان در ارتباط به پروسه صلح افغانستان تا چه حد صادق است و آیا آن کشور برای تامین صلح در این کشور فکر می کند یا نه؟ تبصره در مورد آن مشکل است.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG