لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

ناتو: موسسات ماین پاکی اطراف پایگاه های آیساف را پاکسازی کنند


ناتو از موسسات ماین پاکی در افغانستان تقاضا نموده که اطراف پایگاه های قوای آیساف و مناطق تیر رس این نیروها را از وجود مهمات و مرمی های منفجر نشده پاکسازی کنند.

گزارش ها می رساند که در مدت چهار سال گذشته 53 افغان غیرنظامی که اکثرت کودکان بودند در اطراف پایگاه ها و یا مناطق تیر رس قوای بین المللی هلاک و یا زخمی شده اند.

انجنیر شهاب الدین حکیمی، رییس مرکز خنثی سازی ماین ها به رادیو آزادی گفت که قوای امریکا با آنها تماس گرفته ولی موافقه نشده است.

حکیمی گفت:
« آنها از موسسه ام دی سی، و دیگر موسسات خواسته اند که این ساحات را پاک کنند. ماین پاکی دارای ظرفیت 23 ساله است که 14 تا 15 هزار نفر ماین پاکان در آن کار می کنند. و این ها کاملاً این تجربه را دارند که این ساحات را از وجود مواد منفجر ناشده و ماین های که باقی مانده پاک خواهند کرد. به مجرد اینکه موسسات ماین پاکی به موافقه برسند با ایشان، این ساحات در نتیجه ماین پاکی به ساحات امن مبدل خواهد شد. »

در این حال موسسه ماین پاکی ملل متحد، ماین اکشن، می گوید که ناتو باید قبل از خروج عساکر خود از افغانستان اطراف پایگاه های خود را از مهمات منفجر ناشده پاکسازی کند.

معاهده اسلحه مشخص متعارف که اکثریت کشورهای ناتو در سال 1980 آنرا امضا کرده اند، قوای نظامی را مکلف می سازد که همه مهمات منفجر نشده را از مواضع خود دور کنند.

محمد صدیق رشید، رییس موسسه ماین اکشن می گوید، اگر ناتو این مشکل را حل نکند امکان دارد تلفات افزایش یابد چون مردم در افغانستان مرمی ها و مهمات منفجر ناشده را می پالند تا آهن آنرا بفروشند.

آقای رشید می افزاید که مرمی های هاوان، و بمب های دستی در این مهمات شامل اند. در اثر یک انفجار در ماه جنوری گذشته در یک قریه کوه صافی که در نزدیکی پایگاه بگرام موقعیت دارد سه غیرنظامی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

محمد صدیق رشید می گوید که بازرسان موسسه وی بیش از چهارصد مرمی منفجر ناشده را در این قریه دریافت کردند. همچنین در یک انفجاری در ماه فبروری در ولایت بامیان دو نوجوان زخمی شدند.

رییس اداره ماین اکشن می گوید که او به این منطقه هم ماین پاکان خود را فرستاد و آنها که هنوز کار خود را تکمیل نکرده اند بیش از پنجصد مرمی منفجر ناشده را که بیشتر آنها متعلق به آسیاف می باشد دریافت کرده اند.

رییس اداره ماین اکشن به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته است که موضوع پاکسازی اطراف قرارگاه های آیساف به خاطر مهم است چون این نیروها در افغانستان صدها پایگاه و قرارگاه دارند که با خروج آنها در سال 2014 از این کشور اکثریت این قرارگاه ها مسدود و برخی به نیروهای افغان سپرده خواهد شد و به همین دلیل فکر می کند که امکان دارد شمار تلفات ماین ها و مهمات منفجر ناشده افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG