لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

سوپکو: یکی از تاسیسات نظامی در هلمند بدون استفاده تخریب خواهد شد


جان سوپکو مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان
جان سوپکو مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان
یک اداره تفتیش حکومتی امریکا می گوید که یک قرارگاه نظامی ایالات متحده در ولایت هلمند که بعد از ساختمان هیچ مورد استفاده قرار نگرفته، احتمال دارد که تخریب شود.

اداره تفتیش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در یک گزارش که دیروز به نشر رسیده گفته است که در اعمار این ساختمان 34 ملیون دالر به مصرف رسیده است.

جان سوپکو مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان گفت:
« براساس یافته های اولیه، من عمیقاً نگران این هستم که ممکن است نظامیان پول مالیه دهنده گان امریکایی را صرف پروژهء کنند که می توانستند آن را متوقف کنند. »

در یک نامهء خبری که از سوی اداره سیگار به نشر رسیده گفته شده است، قوماندانان امریکایی پیش از ماه می سال 2010 میلادی تصمیم گرفتند که دیگر نیازی به اعمار این پروژه نیست.

اما ساختمان این تاسیسات تا اوایل سال 2013 میلادی ادامه یافت. در این نامه گفته شده است که این ساختمان تخریب و یا به حکومت افغانستان سپرده شود.

سرمفتش خاص امریکا در ادامه صحبت اش گفت، هر دو پیشنهاد، چه تخریب این تاسیسات بدون اینکه مورد استفاده قرارگیرد و یا سپردن آن به همچون تحفهء به حکومت افغانستان که خود ظرفیت نگهداری این چنین تاسیسات را ندارد، برای حل این مساله نگران کننده است.

در گزارشی که در این مورد از سوی اداره عمومی تفتیش امریکا برای بازسازی افغانستان به نشر رسیده به نقل از یک مقام عالی رتبهء نظامی امریکا گفته است، همانطوری که تعداد عساکر از کمپ لیترنیک نیروهای امریکا کاهش یافت، این ساختمان از حیطهء امنیتی خارج گردید.

بناً استفاده و اشغال آن برای نیروهای نظامی امریکا غیر مصئون بود.

این مقام ارشد نظامی امریکا گفت: در همین جا بود که دو گزینه یعنی تخریب و یا سپردن آن به حکومت افغانستان نزد نیروهای نظامی باقی ماند.

همانطوری که نیروهای ناتو، ایتلاف و امریکایی برای خروج از افغانستان آماده گی می گیرند، آنها صدها قرارگاه و کمپ نظامی کوچک و متوسط را تخریب کرده اند.

تعدادی از این قرارگاه های نظامی به حکومت افغانستان سپرده شده اند. اما این اقدام هم نگرانی را به میان آورده که آیا اردو افغانستان این قرارگاه های برزگ را نگهداری کرده می توانند و یا نه؟
XS
SM
MD
LG