لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

بحث ها برای تعین صدراعظم جدید در مصر جریان دارد


در مصر بحث ها برای تعین صدراعظم نو این کشور جریان دارد. قبلاً چنین خبرها نشر شد که محمد البرادعی یکی از شخصیت های اپوزسیون حکومت محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر شاید صدر اعظم تعین شود، اما رهبر فعلی مصر می گوید در این مورد تصمیم گرفته نشد است.

سخنگوی حکومت نو مصر احمد مسلمانی طی اعلامیهء گفت که رییس جمهور موقت این کشور عدلی منصور روز شنبه با محمد البرادعی برنده جایزه صلح نوبل ملاقات کرده، ولی تا حال در مورد صدراعظم شدن وی تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

مسلمانی اظهار داشت که البرادعی یک انتخاب خوب می باشد، اما بیشتر از این توضیحات نداد:

« مذاکرات دوام دارد و ما تا هنوز شخصی را برای مقام صدارت تعین نکرده ایم. بعضی تمایلاتی به یک شخص وجود دارد، اما این شخص تا حال با اعلامیه رسمی از سوی رییس جمهور تصدیق نشده است. بحث ها جریان دارد و این عمل برای تعین یک حکومت در حال بحران طبعی می باشد.»

دومین حزب بزرگ اسلامی مصر بعد از اخوان المسلمین حزب نور با تعین البرادعی به این مقام مخالف است و تهدید کرده است که از حکومت تحت حمایت اردو در مصر که بجای حکومت انتخابی محمد مرسی به قدرت رسیده است، خارج خواهد شد.

همزمان با این قصر سفید اعلان کرده است که ایالات متحده در بحران مصر از هیچ جناحی طرفداری نمی کند.

در اعلامیه آمده است که به نظر حکومت امریکا راه آینده مصر تنها و تنها می تواند توسط مردم خود این کشور تعین شود. اما ایالات متحده تا حال برکناری حکومت مصر را توسط اردوی این کشور محکوم نکرده و آن را کودتا هم نخوانده است.

اگر این موضوع در امریکا تصدق شود که یک حکومت قانونی و انتخابی در مصر توسط اردو سرنگون شده است، در آن صورت حکومت امریکا مجبور می شود یک و نیم میلیارد دالر کمک های سالانه خود را به این کشور متوقف بسازد.

ایالات متحده همچنان خشونت های چند روز اخیر در مصر را که صد ها نفر در آن کشته و زخمی شدند، محکوم می کند.

در برخورد ها بین طرفداران و مخالفین محمد مرسی روز جمعه 35 نفر کشته شدند.

دیروز وضعیت در سرک های مصر نسبتاً آرام بود، اما حزب اخوان المسلمین که بزرگ ترین حزب اسلامی این کشور می باشد خواهان یک روز دیگر اعتراضات شده است.

نظر به خبر دیگر، وزیر دفاع امریکا چک هیگل تلیفونی با قوماندان قوای مصر عبدالفتاح اسیسی صحبت نموده و به انتقال صلح آمیز حکومت ملکی تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG