لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

امید افغانستان از پاکستان به ناامیدی مبدل شده است


حکومت افغانستان می گوید، در مورد پروسه صلح، امیدواری افغانستان از پاکستان به نا امیدی تبدیل شده و اکنون تلاش دارد تا همکاری سایر کشور ها را در این مورد جلب نماید.

وزارت خارجه افغانستان می گوید، در ارتباط به پروسه صلح، اقدام مهم یکی اجماع بین الافغانی است که در آن مخالفین، طالبان مسلح و دولت افغانستان در بین خود بنشینند و در موضوع صلح به یک توافق برسند.

داکتر فرامرز تمنا رییس مرکز مطالعات ستراتیژیک وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت، راه های دیگر هم وجود دارد که به کمک آن بالای پاکستان فشار وارد گردد.

تمنا می گوید، در قطر نخست امریکایی ها و بعد پاکستانی ها با طالبان در باره صلح مذاکرات پنهانی داشتند و این یک دسیسه بود که به گفته او، دولت افغانستان با هوشیاری و به موقع جلو آن را گرفت.

تقریباً بیست روز قبل در دوحه مرکز قطر یک دفتر سیاسی برای طالبان باز گردید تا با امریکایی ها در مورد صلح گفتگو کنند. اما طالبان از گفتگوی رو در رو با حکومت افغانستان خود داری نمودند. این در حالی بود که حکومت افغانستان قبلاً گفته بود که یک هیات شورای عالی صلح عنقریب به قطر فرستاده می شود تا اوضاع و شرایط گفتگوی مستقیم با طالبان را معلوم نماید.

اسحق اتمر یک کارشناس امور سیاسی افغان می گوید، دولت افغانستان در مورد تلاش های جاری صلح موضع قاطع ندارد.

در عین زمان، وزارت خارجه پاکستان می گوید، پاکستان از پروسه صلح افغانستان حمایت کرده و برای موفقیت این پروسه گام های جدی برداشته است.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می گوید، همکاری پاکستان در مورد پیشرفت پروسه صلح نباید نا دیده گرفته شود.

اما کارشناسان امور سیاسی، موضع پاکستان را مورد انتقاد قرار می دهند و می گویند، پاکستان تلاش دارد تا در پروسه صلح نقش عمده داشته باشد.

مقام های افغان بار ها گفته اند که پاکستان از طالبان افغان حمایت می نماید و برای از بین بردن پناگاه های مصوون طالبان مسلح اقدام جدی نکرده است.
XS
SM
MD
LG