لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

حضور زنان افغان در سطوح رهبری کم رنگ است


کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان از حضور کمرنگ زنان در سطوح رهبری ادارات دولتی ابراز نگرانی کرده است.

با آنکه مقام های افغان همواره از حضور پر رنگ زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی سخن می زنند، اما کمیسیون مستقل اصلاحات اداری می گوید، سهم زنان در سطوح رهبری ادارات کمر رنگ شده است.

مسوولان این اداره به روز شنبه در نشست در کابل گفتند، در پست های رهبری که از سوی این اداره به رقابت گذاشته می شوند، کاندیدان زن خیلی اندک به نظر می رسد.

احمد مسعود توخی رییس عمومی خدمات ملکی افغانستان در مورد گفت:

« فرصت های که بخصوص در سطوح رهبری شکل می گیرید متاسفانه بعضاً شاهد این بودیم در پست هایکه به سطح رهبری به اعلان سپرده می شود، کمتر کاندید خانم وجود دارد.

یکی از مشکلات ممکن این باشد که اعتماد به نفس عملاً شکل نگرفته است. زنان باید تشویق شوند و برای شان زمینه سازی شود تا اینکه در سطح رهبری پست های ملکی افغانستان حضور فعال تر داشته باشند.»


آقای توخی می گوید، آنان تلاش نهایی شان را به خرچ می دهند تا حضور زنان در سطوح رهبری کشور افزایش یابد.

پس از سقوط رژیم طالبان و با روی کار آمدن حکومت موقت به رهبری حامد کرزی و حمایت جامعه جهانی حضور زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی رونق زیاد پیدا کرد.

چنانچه هم اکنون شماری از زنان در پست های مختلف چون به سطح وزیر، رییس، والی، ولسوال، شاروال، وکیل و در بخش های دیگر کار می کنند.

اما یک تعداد از زنان می گویند که در سال های اخیر مشکلات امنیتی، رقابت های منفی برخی مرد ها و تهدید گروه های مسلح سبب کمر رنگ شدن حضور زنان در ادارات شده است.

در این حال کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می گوید که به هدف افزایش حضور زنان در خدمات ملکی و رساندن آنان به سطوح رهبری، شبکهء را تحت نام «شبکه زنان رهبر» ایجاد کرده است.

نایله ناصری رییس جندر کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی یکی از اهداف ایجاد این شبکه را بلند بردن سهم زنان در سطوح رهبری می خواند.

« ایجاد شبکه زنان رهبر در خدمات ملکی به اساس دو هدف می باشد یکی افزایش حضور زنان در خدمات ملکی و دوم رساندن زنان به سطوح رهبری می باشد.
به اساس استراتیژی انکشاف ملی افغانستان و تعهدات دولت و جامعه جهانی تا اواخر سال 2013 افزایش حضور زنان باید به 30 درصد برسد اما با تاسف در حال حاضر این رقم 21 درصد است.»


چندی پیش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از کاهش چشمگیر حضور زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی این کشور خبر داده بود.

مسوولان این کمیسیون گفته اند که در سال 1384 حضور زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی به 31 درصد افزایش یافته بود، اما در سال 1390 این رقم کاهش قابل ملاحظه داشته است.

به باور آگاهان امور و فعالان حقوق زن، عوامل مختلف سبب شده تا سهم زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی به خصوص سطوح رهبری کمتر به نظر رسد.

موانع فرهنگی و سنتی، نداشتن تجربه کافی مدیریتی و تحصیلات عالی، ناامنی ها، تهدید زنان از سوی گروه های مختلف و فشار های خانوادگی از موارد اند که آگاهان به آن اشاره می کنند.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG