لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

گیلانی: جامعه جهانی و امریکا در در پروسه صلح صادقانه عمل کنند


اجتماع زنان افغان می گوید که سیاست فعلی امریکا در ارتباط به پروسه صلح افغانستان واضح و شفاف نیست و این کار سبب نگرانی مردم افغانستان به خصوص زنان شده است. مسوولان این اجتماع می گویند که زنان افغان از چنین سیاست خسته شده اند و خواهان صلح دایمی در کشور اند.

فتانه گیلانی رییس این اجتماع به روز چهارشنبه در محفل که به مناسبت بیستمین سالگرد این اجتماع برگزار شده بود، گفت که امریکا و جامعه جهانی باید در آوردن صلح دایمی به افغانستان تلاش جدی نمایند.

خانم گیلانی افزود:
« ما طرفدار صلح هستیم و صلح می خواهیم. چیزی که خواست ما اینست که جامعه جهانی و امریکا باید در آوردن صلح سرتاسر در این پروسه گفت و شنود سیاسی که با طالبان و یا حکومت افغانستان صورت می گیرد در این پروگرام شان باید بسیار صادقانه و جدی باشند. »

خانم گیلانی گشایش دفتر طالبان در قطر را گام نیک تلقی کرده و می گوید، که این دفتر می تواند گزینهء برای برقراری صلح در کشور باشد.

اجتماع زنان افغان در حالی از گشایش دفتر طالبان در قطر استقبال می کند که پیش از این شماری از فعالان حقوق زن از ایجاد این دفتر و سهم گیری طالبان در حکومت افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

این افراد هراس دارند که پس از سال 2014 میلادی زمانیکه عساکر بین المللی افغانستان را ترک کنند، ممکن بار دیگر طالبان به قدرت برسند و یک سلسله قیودات را بالای زنان وضع نمایند.

دو تن از این زنان در مورد می گویند:
« وقتی دفتر طالبان ایجاد شده من از اینکار راضی نیستم چون امکان دارد که باز همان حالت تکراری که قبلاً در زمان طالبان وجود داشت.
طبعا وقتی که در افغانستان میآیند و در حکومت سهم می گیرند حتماً شرایط و قیودات خود را دارند که بالای خانم ها وضع کنند. »
« خانم در زمان طالبان در حکومت اصلاً سهم نداشتند، از همه حقوق شان بی بهره بودند این بار اگر میآیند باید برای زنان سهم بدهند. »


سه شنبه گذشته دفتر طالبان به گونه رسمی در دوحه پایتخت قطر گشایش یافت. اما تاکنون نمایندگان طالبان در این دفتر حاضر به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نشده اند.

اینکه طالبان قانون اساسی افغانستان را می پذیرند و به حقوق زنان احترام خواهند گذاشته یا نه تاکنون این گروه در مورد تبصره نکرده اند.

مقام های حکومت افغانستان گفته اند تا زمانی طالبان این مسایل و دیگر شرایط حکومت افغانستان را نپذیرند، آنان حاضر به گفتگوهای صلح با این گروه نیستند.


گزارش از فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG