لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

سعادت: اعضای جدید کمیسیون حقوق بشر وابستگی های سیاسی و تنظیمی دارند


عبدالستار سعادت رییس شبکه حقوق دانان افغانستان
عبدالستار سعادت رییس شبکه حقوق دانان افغانستان
شماری از اعضای جامعه مدنی افغانستان می گویند که گزینش رییس و اعضای جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر بر اساس اصل شایسته گی صورت نگرفته است.

یک روز پس از اعلام تقرر رییس و اعضای جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر از سوی رییس جمهور کرزی، شماری از اعضای نهاد های جامعهء مدنی با این اقدام مخالفت کردند.

آنان می گویند، افرادی که در این کمیسیون تعیین شده اند وابسته گی های سیاسی و تنظیمی دارند و به همین دلیل از تطبیق عدالت انتقالی در کشور حمایت نخواهند کرد.

عبدالستار سعادت رییس شبکه حقوق دانان افغانستان و یک عضو جامعه مدنی به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

« حضور رییس حقوق بشر در جنگ های تنظیمی که متاسفانه یک بخش از تاریخ سیاه افغانستان را تشکیل می دهد، این مساله ما را نگران می سازد که پروسه عدالت انتقالی که تحت ریاست سیما سمر ترتیب شده بود وی نشر آنرا به تعویق انداخت.
و کسانیکه تازه انتخاب شدند، برخی شان مربوط به جمعیت اسلامی و شماری هم مربوط به اتحاد اسلامی اند.»


آقای سعادت همچنان گفت که اعضای جامعه مدنی در دیدار های قبلی شان با رییس جمهور کرزی دو لست از افراد را به هدف انتخاب اعضای این کمیسیون پیشنهاد کرده بودند.

اما به گفته وی از میان این لست ها هیچ فردی انتخاب نشده است.

رییس جمهور کرزی ناوقت روز شنبه با صدور فرمانی رییس و اعضای جدید کمیسیون حقوق بشر را اعلام کرد.

سیما سمر به عنوان رییس کمیسیون، فرید حمیدی، سید احمد ضیا لنگری، داکتر ثریا صبحرنگ، عبدالرحمان هوتک، قدریه یزدان پرست، ایوب اصیل، حوا علم نورستانی و وحیدالله ارغون به حیث اعضای این کمسیون انتخاب شده اند.

بر اساس ماده 64 قانون اساسی، انتخاب رییس و اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر یکی از صلاحیت های رییس جمهور افغانستان می باشد.

این نگرانی اعضای جامعه مدنی را که گویا در انتخاب رییس و اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر اصل شایسته گی در نظر گرفته نشده است، با اداره امور و دارالانشای شورای وزیران در میان گذاشتیم.

رفیع فردوس سخنگوی اداره امور در صحبت با رادیو آزادی این ادعا را رد کرده و می گوید، اعضای جدید این کمسیون همه به اساس پیشینه حقوقی که دارند و پیشنهاد جامعه مدنی برگزیده شده اند.
وی در مورد گفت:
« در قسمت تعین اعضا جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اصل شایسته گی و پیشینه کار اعضای جدید مد نظر بوده و این تعینات به اساس پیشنهاد نهاد های مدنی که قبلاً با رییس جمهور دیدار داشتند، صورت گرفته است.»

در این حال اعضای برخی از نهاد های مدنی از کمیشنران جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر می خواهند تا در بخش تطبیق عدالت انتقالی تلاش نمایند.

آنان همچنان از کمیشنران خواسته اند تا گزارشی که در ارتباط به جرایم جنگی افغانستان از سوی کمیسیون حقوق بشر قبلاً تهیه شده به دست نشر بسپارند.

به اساس گزارش ها، این گزارش در مورد نقض حقوق بشر و فساد اداری در افغانستان تهیه شده است.

گفته می شود در این گزارش، نام های برخی از مقام های ارشد حکومت افغانستان به عنوان ناقضان حقوق بشر درج شده اند.

اکنون دیده شود که با انتخاب مجدد سیما سمر در سمت ریاست این کمیسیون و تقرر اعضای جدید این کمیسیون آنان قادر به نشر این گزارش خواهند شد یا نه.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG