لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

«13 جوزا آخرین معیاد معرفی وکلای متهم به لوی څارنوالی است»


بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی
بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی
گزارش از فریبا واحدی

لوی څارنوالی افغانستان از ولسی جرگه خواسته است تا دوشنبه آینده 5 وکیل متهم را جهت تحقیق و بررسی به این اداره معرفی کند.

مقام های لوی څارنوالی می گویند، در صورتی که تا معیاد تعین شده این افراد به لوی څارنوالی معرفی نشوند، آنها ممنوع الخروج اعلان شده و وظایف شان به حالت تعلیق در آورده خواهد شد.

بصیر عزیزی سخنگوی لوی څارنوالی به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که آنان تا حالا سه مکتوب به ولسی جرگه جهت معرفی این وکلا فرستاده اند اما پاسخ آنرا بدست نیاورده اند.

« دو روز قبل مکتوب نهایی توسط لوی څارنوالی به ولسی جرگه افغانستان ارسال شده است در آن تذکره داده شده است که الی روز دوشنبه مورخ 13 جوزا سال 1392 اگر 5 وکیل ولسی جرگه به لوی څارنوالی جهت اکمال پروسه تحقیق حاضر نشوند، آنان ممنوع الخروج و ظایف شان به تعلیق در آورده می شود. »

آقای عزیزی می گوید، که از میان 6 وکیل متهم تا حالا تنها محمد نعیم لالی حمیدزی به لوی څارنوالی حاضر شده و متباقی 5 وکیل دیگر، بنابر آنچه مصئونیت پارلمانی می خوانند، به این اداره قضایی کشور حضور نیافته اند.

حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان حدود دو هفته پیش در اجلاس استیضاحیه ولسی جرگه شش عضو این جرگه را به قاچاق، فساد و اجرای اعمال غیر قانونی متهم کرد.

حاجی محمد ظاهر قدیر، محمد نعیم لالی حمیدزی، محمد عارف رحمانی، سمیع الله صمیم، محمد عظیم محسنی و محمود سلیمان خیل از جمله افرادی اند که از سوی وزیر مالیه متهم شده اند.

هیات اداری ولسی جرگه افغانستان در پاسخ به این خواست لوی څارنوالی افغانستان می گوید، که تا حالا اسناد و شواهدی موثق در مورد این وکلا وجود ندارد، بناً آنان نمی توانند این افراد را به لوی څارنوالی معرفی کنند.

عرفان الله عرفان منشی ولسی جرگه:
« دلایل که از سوی وزیر و کلاء مطرح شده، این دلایل بررسی شود اگر موجه بود یعنی زمانیکه اسناد و شواهد موثق باشد در این صورت هیچ شک نیست که ما هر شش وکیل را رسماً به لوی څارنوالی معرفی می کنیم.
چون تا حالا سندی وجود ندارد و یک ادعا محض است و به چنین ادعا هیچ وقت هیچ کس حاضر نیست که به تحقیق حاضر شود. »


پس از متهم شدن شش تن از اعضای ولسی جرگه، شماری دیگر از وکلا از هیات اداری خواسته اند تا کمسیونی را تعیین کند و در خصوص اتهامات وزیر مالیه بر وکیلان متهم تحقیق نماید.

پس از تقاضای اعضای مجلس، هیات اداری فیصله کرد تا کمسیونی در این خصوص ایجاد و در رابطه به اتهامات وزیر مالیه تحقیقات اش را آغاز کند.

حالا که از ایجاد این کمسیون حدود 10 روز می گذرد، هیات اداری ولسی جرگه می گوید، تا حالا دو بار جلسه های از سوی همین کمسیون در خصوص بررسی اتهامات وزیر مالیه برگزار شده است.

به گفته اعضای این کمسیون، در صورت رسیدن اسناد و مدارک از سوی وزارت مالیه، آنها به زودی نتایج شانرا اعلان خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG