لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

سیامک هروی: مسالهء اخراج اطفال افغان از ایران را بررسی می کنیم


احمد ضیا سیامک هروی معاون سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
احمد ضیا سیامک هروی معاون سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
گزارش از جمشید حبیب زاده

وزارت خارجهء افغانستان می گوید که به زودی مساله اخراج صد ها طفل افغان از ایران را بررسی می کنند.

در حالی که دفتر ساحوی کمسیون حقوق بشر در هرات از اخراج صد ها طفل افغان در دو ماه گذشته از ایران خبر می دهد، اما وزارت خارجه افغانستان از این موضوع ابراز بی خبری می کند.

احمد ضیا سیامک هروی معاون سخنگوی وزارت خارجه به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که برای صحت یابی این مساله کار می کنند.

آقای هروی می گوید که اگر چنین برخورد در برابر افغان ها در ایران صورت گرفته باشد، آنان اقدامات لازمی خواهند کرد.

وی در ادامه گفت:

« وزارت امور خارجه از طریق نهاد های مسوول خود به این مساله می پردازد و پیگیر این قضیه است، در صورتیکه منابع امنیتی و حکومتی افغانستان تایید کنند که چنین اخراج دسته جمعی از اطفال افغان مهاجر صورت گرفته باشد، وزارت خارجه این مساله را به شدت پیگیری خواهد کرد و آن را با مقامات ایرانی در میان خواهد گذاشت.»

مسوولان ساحوی حقوق بشر در هرات به روز دوشنبه گفته اند که در دو ماه گذشته ایران بیش از یک هزار طفل افغان را از آن کشور اخراج کرده است.

مسوولان ساحوی کمسیون حقوق بشر می گویند که سال گذشته نیز بیش از ده هزار طفل افغان بدون خانواده و سرپرست از سوی ماموران ایرانی به صورت اجباری به افغانستان انتقال داده شدند.

چندی پیش گزارش های از قتل حدود 10 تن و جراحت تعدادی از افغان های که می خواستند بخاطر کار به ایران بروند نیز به نشر رسید.

گفته می شود که این افراد از سوی سربازان سرحدی ایران آسیب دیدند.

در این حال فضل هادی مسلم یار رییس مشرانو جرگه افغانستان می گوید که برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع در یکشنبه هفته آینده وزیر مهاجرین را فرا می خوانند.

آقای مسلم یار این کار ایران را شدیداً تقبیح کرد و آن را به دور از اصل روابط بین المللی دانست.

وی گفت:

« در یکشنبه هفته آینده باید وزیر مهاجرین به مجلس عمومی فرا خوانده شود، بخاطریکه موضوع بسیار جدی است.

باید این روشن شود که برای حل مشکلات مهاجرین تا حالا چی کرده اند و چی ضرورت است تا انجام شود و این موضوع روشن شود که آیا وزارت مهاجرین واقعاً می تواند که مشکلات این مهاجرین را حل کند یا نه؟»


در عین حال عارف الله پشتون رییس کمسیون روابط بین المللی مشرانو جرگه می گوید که به روز سه شنبه مکتوبی را عنوانی وزارت خارجه ارسال کرده و در آن خواهان گفتگو با مسوولان ایرانی شده اند.

از ایران همواره انتقاد شده که با مهاجرین افغان در آن کشور برخورد نا مناسب می کنند و طی چند سال گذشته ده ها افغان را اعدام کرده است.

شماری از مردم در مناطق سرحدی کشور به خصوص هرات می گویند که دولت ایران می خواهد از این طریق بر خانواده های افغان مقیم آن کشور فشار بیاورد تا ایران را ترک کنند.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان می گویند که ایران بخاطر بر آورده شدن اهداف سیاسی اش، دست به چنین اقدامات می زند.
XS
SM
MD
LG