لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

پنتاگون نزدیک به 80 میلیارد دالر برای جنگ افغانستان تقاضا کرده است


جورج لیتل سخنگوی وزارت دفاع امریکا
جورج لیتل سخنگوی وزارت دفاع امریکا
گزارش از جاوید نعیمی

وزارت دفاع امریکا برای مصارف جنگ افغانستان در سال 2014 میلادی، از کانگرس آن کشور تقریباً هشتاد ملیارد دالر خواسته است.

در خواست برای 79.4 میلیارد دالر در سال 2014 که ماموریت نظامی و خروج نیرو های امریکایی را از افغانستان در بر می گیرد، رسماً به روز جمعه به کانگرس ایالات متحده سپرده شده است.

جورج لیتل سخنگوی وزارت دفاع امریکا به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: این ارقام حدود ده درصد نسبت به سال مالی 2013 کمتر است.

مصارف امسال نیرو های امریکایی، هشتاد و هفت اعشاریه دو میلیارد دالر گفته شده بود.

پنتاگون در مجموع بودجه 526 میلیارد دالری را به کانگرس امریکا سپرده که مصارف ماموریت نظامی افغانستان به شمول عملیات های نظامی روزمره و خروج تجهیزات از افغانستان در سال 2014 را در بر می گیرد.

مقامات امریکایی پیش از این تخمین می کردند که مصارف جنگ افغانستان در یک مقدار قابل توجه کاهش خواهد یافت اما این موضوع تا حالا مشخص نشده که خروج عساکر و تجهیزات افغانستان بیشتر از آنچه تخمین می شود، مصرف داشته باشد.

به گزارش فرانس پریس، در حال حاضر در حدود 63 هزار عسکر امریکایی در افغانستان مستقر اند و انتظار می رود 34 هزار تن آنها در ماه فبروری 2014 از افغانستان خارج شوند. سپس ماموریت نظامی اردوی امریکا، در اخیر 2014 به پایان خواهد رسید.

از سال مالی 2013 تا سال مالی 2014، تنها در ماموریت افغانستان حدود 8 میلیارد دالر کاهش به میان آمده است.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا این کاهش ده در صد را به روز جمعه به کانگرس پیشکش کرده بود.

حالا کارشناسان به این باور اند که کاهش در بودجه نظامی امریکا، احتمالاً باعث خواهد شد که واشنگتن تعداد سربازانش را در افغانستان کاهش دهد.

ایالات متحده امریکا و افغانستان توافقنامه همکاری های دراز مدت ستراتیژیک را در ماه می پار سال امضا کردند اما گفتگو ها روی توافقنامه امنیتی میان دو کشور ادامه دارد.

ایالات متحده از افغانستان 9 پایگاه نظامی می خواهد اما تا حالا تعدادی سربازانی امریکایی که قرار است بعد از سال 2014 میلادی در همین پایگاه ها در افغانستان باقی بمانند، معین نشده است.

برخی پیشبینی ها نشان می دهند که این تعداد عساکر امریکایی در نهایت از ده هزار تن بیشتر نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG