لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

سازمان ایکو میخواهد افغانستان را به کشور های اروپایی وصل کند


سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی ایکو تلاش دارد تا افغانستان را از طریق ترانسپورت منطقوی به کشور های اروپایی وصل نماید.

سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی یا (ایکو) ابراز امیدواری می کند که تا ختم سال 2013 میلادی افغانستان شامل سیستم ترانسپورت منطقوی گردد.

الطاف اصغر معاون سکرتر جنرال این سازمان به روز یکشنبه در مراسم افتتاح یک انستیتوت در وزارت انکشاف دهات در کابل گفت: انکشاف افغانستان در اولویت های کاری این سازمان قرار دارد.

از سوی دیگر وی تاکید کرد که حکومت افغانستان باید بخاطر توسعه اقتصاد کشورش تلاش نماید.

« امیدواری این است که افغانستان تا ختم این سال میلادی بتواند دوباره به سیستم ترانسپورت بین المللی داخل شود و من به حکومت افغانستان پیشنهاد می کنم تا تفاهمنامه های ترانسپورتی را با کشور های اروپایی امضا کند تا وسایط نقلیه این کشور بتواند به گونه آزاد به این کشور رفت و آمد نماید و این کار به امضاء یک تفاهمنامه نیاز دارد.»

آقای اصغر احداث خطوط آهن و ساخت سرک ها را بخشی از پروژه های این سازمان برای وصل افغانستان با کشور های اروپایی عنوان کرد که به گفته وی این همکاری با همکاری کشور های عضوی این سازمان صورت خواهد گرفت.

در این حال وزارت تجارت و صنایع افغانستان نیز می گوید: تلاش ها برای کسب عضویت در سازمان تیسکا یا تجارت بین المللی از سوی این وزارت ادامه دارد.

وحید الله غازی خیل سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

« سازمان تیسکا که سازمان ایکو به آن اشاره کرده است دارای یک موافقتنامه می باشد در بخش ترانزیت و ترانسپورت تلاش های ما ادامه دارد امیدوار هستیم که در سال جاری میلادی ما بتوانیم عضویت سازمان تیسکا را حاصل نمایم تا ما از طریق ده کشور آسیای میانه که اوکراین هم شامل آن می باشد ما به اروپا وصل شویم و به اروپا صادرات داشته باشیم.»

آقای غازی خیل همچنان گفت: موافقتنامه را به کشور ترکمنستان فرستاده اند که در این موافقتنامه مسایل ترانسپورت، ترانزیت و تجارت در آن تذکر رفته است.

مسوولان وزارت تجارت و صنایع ابراز امیدواری می کنند که پس از ملاحظات کشور ترکمنستان افغانستان بتواند سهولت ها در بخش تجارت را به کشور های پاکستان و هند فراهم سازد.

تلاش ها به هدف وصل افغانستان به کشور های اروپایی در حال ادامه دارد که این کشور در بخش ترانزیت با پاکستان و ایران با مشکلات زیاد مواجه است.

به گفته تجار افغان طی ده سال گذشته این دو کشور اموال صادراتی آنان را در بنادر کشور های شان برای چندین روز متوقف کرده اند.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG