لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

پتنگ: بیشترین قربانیان حمله انتحاری امروز کابل شاگردان مکتب اند


مقامات امنیتی افغان می گویند که هدف اصلی این حمله دو موتر نیروهای خارجی بود که از محل می گذشت، اما بیشترین تلفات این رویداد به افراد ملکی رسیده است.

مجتبی پتنگ وزیر داخله در محل رویداد به خبرنگاران گفت که در مورد تلفان نیروهای خارجی تاحالا معلوماتی ندارند، اما قوت های خارجی در افغانستان طی یک اعلامیهء کشته شدن 2 سرباز و 4 کارمند ملکی خود را تائید کرده اند.

آقای پتنگ این حمله را به شدت تقبیح کرد و گفت که بیشترین قربانیان این رویداد اطفالی بودند که به سوی مکتب می رفتند.

« متاسفانه که تلفات در پی داشت، البته 6 نفر از اهالی مظلوم منطقه کشته شدند و در حدود 30 از افراد ملکی که در همین نواحی زنده می کردند مجروح شدند و اکثر زخمی شده ها را اطفال خورد و بی گناه تشکیل می دادند. ما این حادثه را به شدت محکوم می کنیم. »

این حملهء انتحاری حوالی ساعت 8 صبح روز پنجشنبه در سرک دوم شاه شهید شهر کابل به وقوع پیوست که علاوه بر تلفات جانی، خسارات هنگفت مالی را نیز به بار آورده است.

یک مسوول ناتو هم در صحبت با رادیو آزادی تایید کرده که هدف از این حمله دو موتر نیروهای انها بوده است. نیروهای خارجی در افغانستان طی یک اعلامیهء گفته اند که در این حمله 2 سرباز و 4 کارمند ملکی آنها کشته شده اند.

نزدیک به 2 ماه قبل در ماه حوت سال 1391 نیز یک حمله انتحاری در مقابل ساختمان وزارت دفاع افغانستان در کابل رخ داد که در آن نیز شماری زیادی از افراد ملکی، قربانی شدند. شاعدان عینی حمله انتحاری روز پنجشنبه می گویند که این یک انفجار بسیار قوی بود و در این رویداد دو خارجی هم کشته شدند.

« تایر های موترها، جسد ها همه اش در سربام خانه های مردم افتیده بود، مردم توته های گوشت را پایین کردند. »
« در این رویداد 4 موتر حریق شده است. »
« چشم دید خودم اینست که 2 نفر از نیروهای آیساف کشته شدند. »
« به حیث یک مسلمان اگر گپ بزنم اینگونه یک عمل در هیچ دینی نیست. »


در نزدیک محل این رویداد منزل گل پاچا مجیدی یک نماینده مردم در ولسی جرکه و یک نماینده گی عزیزی بانک نیز قرار داشت که به این دو ساختمان زیان رسیده است. مسوولیت این رویداد را حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به دوش گرفته است.

هارون زرغون یک سخنگوی این حزب از یک مکان نامعلوم در صحبت با رادیو آزادی گفت که در این حمله 12 مشاور خارجی کشته شده اند، اما مقامات این ادعا را رد می کنند.

حزب اسلامی در حالی مسوولیت این رویداد را بر عهده گرفته که اخیراً یک گروپی از آنها به کابل آمدند تا در باره انتخابات آینده با جوانب مختلف در این کشور گفتگو کنند. پیش از این نمایندگان این حزب چندین بار برای گفتکو های صلح به کابل آمده اند.



جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG