لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

کابل از سفیر ایران در مورد کشته شدن افغان ها خواهان وضاحت شد


وزارت خارجهء افغانستان می گوید، مساله کشته شدن افغان ها توسط نیروهای سرحدی ایران را به گونه جدی تعقیب می کند. جانان موسی زی سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه به خبرنگاران در کابل گفت، داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان نگرانی این کشور را در پیوند به این حادثه در دیدار با سفیر ایران در کابل ابراز کرد.

آقای موسی زی در مورد جزئیات ملاقات وزیر خارجه افغانستان با سفیر ایران در کابل بیشتر گفت:
« حکومت افغانستان در خصوص حادثه روز گذشته که در منطقه سرحدی میان دو کشور که یک تعداد افغان ها کشته و زخمی شده اند نگرانی شدید خود را ابراز می کند. وزیر خارجهء افغانستان در ملاقات شام روز گذشته با سفیر ایران در کابل نگرانی حکومت افغانستان را به وی بیان کرد و از او خواست تا در این خصوص معلومات مکمل را در اختیار حکومت افغانستان قرار بدهد. »

گزارش ها می رسانند، که حدود سه صد افغان به روز جمعه گذشته از طریق ولایت فراه می خواستند جهت کاریابی وارد ایران شوند که از سوی نیروهای سرحدی آن کشور بالای شان تیر اندازی صورت گرفت.

وزارت داخله افغانستان این را یک حادثه تکان دهنده خوانده و گفته است که در نتیجه تیر اندازی نیروهای سرحدی ایران 10 افغان کشته و 12 تن دیگر زخمی شده اند. مقامات محلی ولایت فراه بازداشت 16 تن دیگر از این افغان از سوی نیرو های امنیتی ایران را تایید کرده اند.

بحث روی این موضوع بخش از آجندای اجلاس روز یکشنبه مشرانو جرگه را نیز تشکیل می داد. فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه کشته و زخمی شدن این افغان را در تیر اندازی نیرو های سرحدی ایران به شدت تقبیح کرده گفت:

« این یک عمل ایران نیست که ما آن را تقبیح نمایم هم از اصول دیپلوماتیک و همسایه گی خوب تخلف می کند و هر وقت به سرنوشت و خون افغان ها بازی کرده است، ما این عمل را تقبیح می کنیم و به کمیسیون امور خارجه به گونه جدی وظیفه می سپاریم که در خصوی این مساله با وزارت خارجه بحث نموده و نتایج آنرا به طور عاجل به مجلس عمومی اعلان نمایم هرگاه نیاز شد مجلس عمومی هم در این رابطه تصمیم بگیرد. »

از سوی دیگر وزارت خارجه افغانستان از مسافرت والی فراه و یک هیات قضایی این کشور به ایران هم خبر می دهد. سخنگوی این وزارت گفت که اکرم خپلواک در دیدارش از ولایت خراسان ایران با مقام های ایرانی در خصوص حادثه اخیر صحبت خواهد کرد.

به گفته جانان موسی زی هیات قضایی افغانستان به ریاست سرپرست ستره محکمه که در ترکیب آن نماینده گان وزارت عدلیه و لوی څارنوالی شامل اند هفته آینده به ایران سفر کرده و در مورد وضعیت زندانیان افغان با مقام های آن کشور صحبت می کند.

هدف از این مسافرت هیات قضایی افغانستان تقویت همکاری های قضایی میان دو کشور خوانده شده است. افغان های که قصد سفر به ایران را داشته اند، در گذشته هم با برخورد نادرست نیرو های امنیتی آن کشور رو به رو شده اند.

طی سال های اخیر دهها افغان در ایران به دار آویخته شده و حتی در بعضی موارد مقام های ایرانی از تحویل دهی اجساد آنها به خانواده های شان نیز خود داری کرده اند. از حکومت افغانستان انتقاد می شود که به مشکلات و وضعیت مهاجرین و زندانیان افغان در ایران توجه لازم نکرده است.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG