لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

افزایش ارزش دالر در مقابل افغانی و تاثیرات آن بالای نرخ و نوا


شماری از باشنده های شهر کابل از بلند رفتن نرخ دالر در برابر پول افغانی نگران اند و می گویند که این مساله می تواند بالای زندگی روزمره آنان تاثیرات بد بگذارد.

طی بیش از یک ماه اخیر نرخ دالر در برابر پول افغانی به گونه سرسام آور در حال بلند رفتن است.

به اساس معلومات صرافان سرای شهزاده شهر کابل به روز یکشنبه یک دالر امریکایی با 54 افغانی و 90 پول در بازار های این شهر تبادله می گردید.

این مساله نگرانی برخی از باشنده های کابل بر انگیخته است.

آنان می گویند که با بلند رفتن قیمت دالر، نرخ مواد خوراکه در بازار های شهر نیز افزایش می یابد.

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که بسیاری از مردم ماهانه حدود پنج هزار افغانی عاید دارند و در چنین شرایط امرار معیشت برای شان بسیار دشوار است.


سه تن از باشنده های کابل در مورد چنین گفتند:

« ما بسیار نگران استیم من خود دکان دارم استم وقتی مردم به دکان می آیند می گویند چرا مواد قیمت شده است مجبور برای شان دلیل بگویم که این همه چیز را به دالر می خریم.
یک ماموریکه 5 یا 6 هزار معاش دارد وی نمی توانند که مواد غذایی و یا کرایه خانه اش را به این قیمتی پوره کند.»
« بسیار زیاد تاثیر کرده است در خرید و فروش در هر دو مشکلات زیاد شده است در این قسمت ما توجه دولت و مقامات بالا را می خواهیم وقتی دالر بلند می شود جنس هم قیمت می شود و پول ارزش اش را از دست می دهد.»


« طبعاً که مردم از این ناحیه پریشان اند، این قدر پول از کجا کند این موضوع سر آرد، روغن سر همه تاثیر می کند.»

این افراد از حکومت می خواهند تا جهت جلوگیری از کاهش ارزش واحد پول افغانی در برابر اسعار خارجی، مارکیت های کشور را تحت کنترول قرار دهد.

بلند رفتن نرخ دالر نه تنها مردم عام را در کشور نگران ساخته بلکه عدهء از صرافان که مصروف خرید و فروش اسعار خارجی اند نیز از این وضعیت صدمه دیده اند.

آنان می گویند که از یکی دو ماه به این طرف نرخ دالر به 54 افغانی و چند پول ثابت باقی مانده است که این موضوع بالای کار آنان نیز تاثیر بد گذاشته است.

این صراف ها می گویند هراس دارند که مبادا با بلند رفتن نرخ دالر، پول افغانی ارزش اش را از دست بدهد:

« اسم من امیرالدین است یکی از صرفان در شهر کابل ما بسیار به تشویش هستیم زیرا هر روز که کار می کنیم یک صد افغانی که فایده کنیم اما باز پس دالر بالا می رود و ما نقص می کنیم. هر روز می گویند که بانک پول توزیع می کند اما باز هم نرخ دالر پایین نه بلکه بالاتر می شود.

« نرخ بلند دالر تاثیر زیاد دارد مردم به همان قدر دالر را تبدیل می کند تا مبدا افغانی بی ارزش شود.
نمی دانیم که چرا یکبار بالا و یکبار دیگر پایین می آید، نمی فهمیم که در آن مافیا دست دارد یا چی.»


باشنده های کابل در حالی از بلند رفتن ناگهانی نرخ دالر در برابر پول افغانی نگران اند که بیشتر معاملات تجاری در افغانستان با پول دالر انجام می شود.

طی بیش از ده سال گذشته تمام پروژه های انکشافی و بودجه سالانه حکومت از سوی جامعه جهانی به دالر پرداخته شده و به همین دلیل تغییر اندک در نرخ دالر تاثیر زیاد بالای قیمت مواد در این کشور داشته است.

این نگرانی مردم و صرفان کابل را با مسوولان ده افغانستان بانک در میان گذاشتیم.

خان افضل هده وال معاون این بانک تایید کرد که قیمت دالر در برابر پول افغانی بلند رفته اما گفت که ارزش دالر در برابر تمام اسعار خارجی افزایش یافته است.

آقای هده وال که به روز یک شنبه با رادیو آزادی صحبت می کرد یکی از دلایل بلند رفتن نرخ دالر را تغییرات در بودجه و اوضاع داخلی و سیاسی امریکا عنوان کرد.

اما کدام عوامل دیگر می توانند سبب بلند رفتن نرخ دالر در برابر پول افغانی گردد؟ آقای هده وال در این مورد گفت:

« اما این هم یک حقیقت است که انکار کرده نمی توانیم سال 2014 که نیرو های خارجی از افغانستان می روند تاثیر اش را بالای بازار مالی افغانستان داشته و طبعی است که مردم نگرانی دارند و هر کی از خود یک نوع تحلیل دارند.
پس این موضوع کمی تاثیر بالای افغانی داشته است.»


در عین حال آقای هده وال اطمینان داد که پول افغانی در مقابل اسعار خارجی ارزش اش را از دست نخواهد داد.

وی افزود که حکومت هم اکنون 6 ملیارد دالر در بانک ذخیره دارد و در صورت ضرورت مقدار آن را در مارکیت توزیع خواهد کرد.

این بار نخست نیست که نرخ دالر به گونه سر سام آور در برابر پول افغانی بلند می رود بلکه چند ماه پیش نیز مردم کابل شاهد بلند رفتن قیمت دالر بودند.

در آن زمان مسوولان ده افغانستان اطمینان دادند که این موضوع هیچگونه تاثیر سوء بالای مارکیت های کشور نخواهد داشت.

آگاهان امور اقتصادی می گویند عدم تولیدات داخلی در افغانستان که در بسیاری از کشور های جهان به عنوان پشتوانه پول نامیده می شوند، سبب شده که در ده سال گذشته ارزش افغانی در مقابل اسعار خارجی در نوسان باشد.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG