لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

اتحادیه اروپا سالانه 200 ملیون یورو با افغانستان کمک می کند


قرار است اتحادیه اروپا افغانستان را پس از سال 2014 میلادی در بخش های حکومتداری، امنیت، حقوق بشر، صحت و زراعت و مالداری، برای مدت هفت سال کمک کنند.

این سخن را الفرید گراننس معاون اتحادیه اروپا به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی در کابل ابراز داشت.

آقای گراننس با اشاره به همکاری های درازمدت اتحادیه اروپا با افغانستان گفت، که آنان بخاطر کمک در بخش های یاد شده سالانه حدود دوصد میلیون یورو را اختصاص داده اند:

« اکنون ما در مرحله بررسی برنامه های استیم که افغانستان را در هفت سال آینده حمایت کنیم.
یعنی از سال 2014 تا 2020 ، با وجودیکه ما هنوز مقدار نهایی را تعیین نکردیم اما حد اقل دوصد ملیون یورو سالانه کمک خواهیم کرد.
تمرکز بیشتر در این برنامه در بخش های حمایت از سکتور صحت، زراعت و مالداری و حکومت داری خواهد بود.»


آقای گراننس می گوید که حکومت افغانستان باید قدم های لازم را به هدف اصلاحات در حکومتداری، قانون گذاری و حقوق بشر بر دارد تا آنان قادر به عملی ساختن تعهدات شان در این کشور گردند.

ویگاداس اوشاتسکس رییس هیات اتحادیه اروپا در سخنان اش در بروکسل گفته است که مشکلات امنیتی، فساد و عدم رعایت حقوق بشر از جمله مشکلات اساسی اند که افغانستان هنوز هم با آن دست و پنجه نرم می کند.

اما وی به یک سلسله پیشرفت ها هم اشاره کرده گفته است که تغییرات مثبت در وضعیت افغانستان رونما گردیده است.

به گفته وی، اکنون 65 درصد مردم این کشور به خدمات صحی دسترسی دارند که این رقم در سال 2002 میلادی به 9 درصد می رسید.

در عین حال معاون اتحادیه اروپا در افغانستان از حمایت همه جانبه این اتحادیه از انتخابات آینده افغانستان سخن می زند و می گوید، آنان آماده همکاری برای یک انتخابات شفاف و مستقل در افغانستان اند:

« اتحادیه اروپا از انتخابات و اجرا شدن این پروسه حمایت خواهد کرد، آنان حکومت افغانستان را برای یک انتخابات شفاف و مستقل همکاری خواهند کرد. و این چیزی است که از قبل روی آن کار می کنیم.»

اتحادیه اروپا در حالی روی همکاری اش با افغانستان پس از سال 2014 تاکید می کند که ایالات متحده امریکا و در کل جامعه جهانی از همکاری های شان در عرصه های مختلف با حکومت افغانستان تعهد کرده اند.

مقامات اتحادیه اروپا می گویند که شماری از نیرو های عضو این اتحادیه پس از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند و نیرو های افغان را در بخش آموزش همکاری خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG