لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

طیارات بی پیلوت در افغانستان از قلمرو بریتانیا کنترول می شوند


وزارت دفاع بریتانیا بروز پنجشنبه گفت، برای نخستین بار طیارات بی پیلوت مجهز با راکت که شورشیان را در افغانستان هدف قرار می دهد، از داخل قلمرو بریتانیا کنترول خواهند شد.

روزنامهء گاردین چاپ بریتانیا می نویسد، برای هدف قرار دادن طالبان در افغانستان، ماموریت طیارات بی پیلوت مجهز با راکت، از قرار گاه ویدنگتون (RAF Waddington) که در لینکولن شیر(Lincolnshire) تازه اعمار شده است، در اوایل این هفته آغاز شد.

به نوشتهء روزنامهء گاردین، قبلاً به خاطر نداشتن امکانات، بریتانیا پنج طیارهء بی پیلوت نوع ریپر (Reaper) را از پایگاه هوایی کریچ (Creech) در نوادا کنترول می کرد. براساس بازنگری دفاعی ستراتیژیک و امنیتی سال 2010 اعمار مرکز کنترول ویدنگتون (Waddington) در اولویت کاری قرار گرفت و در ختم سال گذشتهء میلادی تکمیل شد.

روزنامهء گاردین ازقول یک منبع که از افشای نامش خودداری کرده است می نویسد، با در نظرداشت تفاوت وقت بین امریکا، بریتانیا و افغانستان، پیلوت ها در مرکز کنترول ویدنگتون (Waddington) می توانند آنهایی را که در امریکا اند، کمک کنند.

نیروی هوایی شاهی بریتانیا، پنج طیارهء جدید نوع ریپر (Reaper) را خریداری کرده است که در تابستان سال جاری در افغانستان توظیف خواهند شد و به این ترتیب تعداد طیارات بی پیلوت بریتانیایی که در افغانستان موظف خواهد بود، به 10 فروند می رسد.

تا اکنون طیارات بی پیلوت بریتانیایی 45 هزار ساعت در افغانستان پرواز کرده، 350 راکت به شمول راکت های نوع هلفایر (Hellfire) را در افغانستان فیر کرده اند.

انتقال کنترول طیارات بی پیلوت از پایگاه های امریکایی به قلمرو بریتانیا دو روز قبل از تظاهراتی صورت گرفته است که توسط شبکهء کمپاین توقف حملات طیارات بی پیلوت (Stop the War and War on Want) در خارج از مرکز ویدنگتون (Waddington) براه انداخته شده بود.

رفیف زیاده یک عضو این کمپاین می گوید، کنترول طیارات بی پیلوت، دور از مناطق منازعه و جنگ، برای سیاستمداران این زمینه را مساعد می سازد که بدون در نظرداشت اصول دموکراتیک و اصل جوابدهی به مردم، فرمان ترور و قتل ها را صادر کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG