لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

تجلیل از روز اول سال نو، در میان مردم افغانستان


سال نو در افغانستان در حالی آغاز می شود که طبیعت هم با آغاز سال نو رنگ خود را عوض می نماید و فصل زیبای بهار شروع می شود. افغان ها چند روز پیش از سال نو آماده گی های خاصی را برای تجلیل از این روز می گیرند.

خواستم با برخی از خانواده ها صحبت نمایم که چگونه شب و روز سال نو را تجلیل می نمایند. در این مورد با حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان صحبت کردم و از وی پرسیدم که شب سال نو را چگونه و با کی تجلیل می نماید.

« خوشبختانه که امشب سال نو را با خواهر و برادر خود تجلیل می نمایم، هفت میوه درست کردیم، سمنک پخته کردیم، البته سمنک را کسی دیگر برای ما روان کرده، در شب سال نو همه ما یکجا می باشیم تا ناوقت های شب با هم قصه می کنیم میوه خشک می خوریم. »

خانم غضنفر همچنان گفت که اکثریت اعضای خانواده اش در شهر مزارشریف زندگی می نمایند. وزیر امور زنان گفت، امسال نیز آرزو داشت که جشن میله گل سرخ را در شهر مزار شریف تجلیل نماید اما بخاطر مصروفیت های زیای که دارد نمی تواند به شهر مزار شریف برود.

وی در مورد مصروفیت های خود چنین گفت:
« اما صبح سال نو برنامه های من زیاد است، چرا که در بادام باغ برنامه است و باید در آن اشتراک نمایم، قبل از اینکه بادام باغ بروم بعضی تلویزیون ها من را دعوت کرده، که باید سال نو را از طریق تلویزیون های آنها تبریک بگویم، بعد از اینکه برنامه های تلویزیونی ام ختم شد بادام باغ می روم و خریداری نیز می نمایم. »

در افغانستان خانواده ها قبل از آغاز سال نو، خانه تکانی، شستشوی وسایل منازل، رنگ مالی می نمایند و حتی برخی از خانواده ها وسایل جدید برای خانه هایشان خریداری می نمایند. در کنار این خانوده ها، افرادی هم موجود اند که فقر و تنگ دست سال نو را از یاد شان برده است.

بخاطر اینکه بدانم این خانواده ها چگونه نوروز را تجلیل می نمایند به یک ساختمان رفتم که در آن خانم های زیادی مصروف پاک کاری بودند. در میان آنها زنی بنام نفس گل که مصروف پاک کردن شیشه های ساختمان بود گفت، بخاطر پیدا نمودن لقمه نانی هر روز در این ساختمان کار می نماید.

نفس گل در مورد زندگی اش گفت:
« در یک ساختمان شش منزل را پاک کاری می نمایم، روز سه صد افغانی دستمزد برایم می دهد، در خانه کرایی زندگی می نمایم شوهرم مزدور کار بود فعلاً مریض است، پول را که از کار بدست میاورم به کرایه خانه می دهم. »

نفس گل که نان آور خانواده اش است می گوید، که برای وی نوروز و عید هیچ مفهومی ندارد زیرا وی نمی تواند برای کودکانش لباس و غذایی خوب در شب سال نو تهیه نماید.

« ما مانند مردمان دیگر نمی توانیم شب سال نو را تجلیل نمایم، در شب سال نو فقط یک کیلو کشمش و یک کیلو نخود برای اولاد هایم خریدام، توان خرید کالا را ندارم. »

خانواد های که از اقتصاد خوب برخور دار اند در شب سال نو غذا های خوب می پذند و برای صبح آن روز هفت میوه تهیه می کنند. حتی برخی از خانواده ها برای اشترک در میله گل سرخ که یکی از مشهور ترین ملیه های سال نو در افغانستان به شمار می رود، به شهر مزار شریف سفر می کنند.
مراسم میلهء گله سرخ در شهر مزار شریف به بر افراشتن جهنده سخی آغاز می شود و برای چهل روز ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG